آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

اولین محصول از گلخانه مدرن زنجان به روسیه صادر شد

اولین محصول از گلخانه مدرن زنجان به روسیه صادر شد

 

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان زنجان گفت: اولین محصول از گلخانه مدرن تمام شیشه‌ای استان برداشت و پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های غذا و دارو و حفظ نباتات به کشور روسیه صادر شد.

محمود صیاد بورانی افزود: ۲۲ هکتار از ۳۰ هکتار گلخانه مدرن تمام شیشه‌ای مجتمع گلخانه‌ای وحدت استان تاکنون به زیر کشت رفته است.

این شهرک در حال حاضر به عنوان بزرگترین شهرک گلخانه ای استان زنجان محسوب می شود که تاسیسات زیر بنائی آن در اراضی شهر هیدج توسط سازمان جهاد کشاورزی و شرکت شهرکهای کشاورزی استان احداث و پس از اهلیت سنجی به شرکت بخش خصوصی واگذار شده است.

حدود ۲ هزار میلیارد تومان توسط شرکت مذکور جهت احداث گلخانه تمام شیشه ای و خرید و نصب تجهیزات مدرن آن هزینه خواهد شد.

از برنامه های تدوین شده برای این شهرک، احداث ۳۰ هکتار گلخانه شیشه ای و هفت هکتار گلخانه بلند با پوشش نایلونی است و پیش بینی می شود تا آبان ماه ۳۰ هکتار گلخانه شیشه ای مورد بهره برداری قرار گیرد و هفت هکتار گلخانه نایلونی نیز تا پایان سال مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ظرفیت فاز اول این واحد تولیدی ۱۵ هزار تن است و محصول تولیدی این شهرک گلخانه ای در حال حاضر فلفل دلمه ای بوده که از ابتدای ماه جاری تاکنون ۱۸۰ تن برداشت و پس از اخذ مجوزهای قانونی از سازمانهای ذیربط به کشور روسیه صادر شد.

پیش بینی می شود حداقل یک میلیون دلار درآمد ارزی استان با صادرات محصولات تولیدی این شهرک افزایش یابد ضمنا در فازهای بعدی در نظر است گوجه فرنگی گیلاسی و توت فرنگی نیز کشت شود.

با بهره برداری کامل از این شهرک یک هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

تولید محصولات کشاورزی در محیط های کنترل شده نقش چشمگیری در افزایش بهره وری از منابع اولیه تولید از جمله آب و خاک ایفا می کند و نسبت به روشهای سنتی در فضای باز حداقل ۱۰ برابر افزایش تولید دارد و در طول سال قابل انجام است.

با توجه به این موضوع، شرکت شهرک های کشاورزی استان در حال حاضر احداث سه شهرک کشاورزی دیگر را نیز در دستور کار دارد که بعد از اتمام کارهای مطالعاتی و انجام زیرساخت به متقاضیان واجد شرایط و علاقه مند واگذار خواهد شد./ایرنا

 

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست