آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

ایجاد کشت و صنعت‌ها برای کشاورزان جنوب خوزستان در دستور کار است

ایجاد کشت و صنعت‌ها برای کشاورزان جنوب خوزستان در دستور کار است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کشاورزان جنوب استان که بالای ۷۰ هکتار زمین دارند برای راه اندازی کشت وصنعت‌ها شناسایی و خدمات لازم به آنها ارائه خواهد شد.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ، مجید نبی‌پور در همایش هم‌اندیشی با نخبگان بخش کشاورزی در خصوص معرفی دستاوردها و چالش‌های کشاورزی استان خوزستان که در سالن همایش‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان برگزار شد بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی از سال ۶۲ با هدف پشتیبانی جبهه در حوزه فنی مهندسی و مسوولیت‌های دیگر تشکیل و در سال ۷۹ با جهاد سازندگی ادغام شد.

وی جهاد کشاورزی را مسوول تولید غذا در استان دانست و اظهارکرد: خوزستان از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی برخوردار است و ۲۲۸ هزار بهره بردار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به وجود ۸۰ هزار گندمکار آبی و ۴۰ هزار گندمکار دیم در استان اشاره کرد و گفت: یک میلیون هکتار در کشت پاییزه و ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در تابستان زیرکشت می‌رود و باید طبق الگوی کشت که توسط محققان ارائه می‌شود؛ بهره‌وری در این حوزه افزایش و ضایعات کاهش یابد.

نبی‌پور با بیان اینکه رعایت الگوی کشت و اجرای برنامه‌های مدنظر نیازمند دانش است بیان کرد: باید از کشاورزی پیشرفته و محققان در این راستا استفاده شود.

کشاورزانی که در روستا فعالیت می‌کنند و عملکرد آنها با اجرای مبانی علمی نسبت به دیگر کشاورزان بالاتر است نخبه هستند.

کشاورزان جنوب استان که بالای ۷۰ هکتار زمین دارند برای راه‌اندازی کشت و صنعت‌ها شناسایی و هم‌اندیشی و خدمات لازم را به آنها عرضه خواهیم کرد.

نبی‌پور، ایجاد صنایع تبدیلی و راه‌اندازی سایت صادرات داخلی و خارجی را از اولویت های جهاد کشاورزی دانست و گفت: سال زراعی گذشته ۷۵۴ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم اختصاص یافت، ۲۰ هزار هکتار چغندر، ۴۲ هزار کلزا و بیش از ۶۰ هزار هکتار جو نیز در خوزستان کشت شد.

رییس جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر اینکه در روزهای آینده مطالبات باقی مانده گندمکاران پرداخت خواهد شد اظهارکرد: امسال ۲۷۰ هزار میلیارد ریال گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری شد که در یک مرحله هفت هزار میلیارد ریال و در مرحله بعد ۱۹۰ هزار میلیارد ریال به آنها پرداخت شده است.

دانش‌بنیان کردن از طریق فناوری روز مهمترین رکن افزایش بهره‌وری است

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نیز در این همایش امنیت ملی را در گرو امنیت غذایی دانست و گفت: یکی از حربه‌های دشمن برای ضربه زدن به کشور رقیب از راه امنیت غذایی است.

سید بهرام اندرزیان اظهارکرد: علاوه بر امنیت غذایی، منابع تولید شامل آب، خاک، ژنتیک گیاهی و جانوری نیز باید حفظ و به نسل‌های دیگر انتقال داده شوند.

وی با تاکید بر اینکه تغییرات اقلیمی، گرمایش کره زمین، خشکسالی‌ها و سیلاب‌ها روز به روز شرایط تولید را سخت‌تر می‌کند گفت: برای افزایش تولید مواد غذایی به ازای هر واحد تولید باید بهره‌وری را افزایش دهیم.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان مهمترین رکن افزایش بهره‌وری را دانش بنیان کردن از طریق فناوری روز عنوان و اظهارکرد: این علم توسط نخبگان، محققان و دانشمندان تولید می‌شود.

روش‌ها و سیستم‌های سنتی دیگر جوابگوی افزایش تولید نیست و باید از روش‌های نوین مانند هوشمندسازی استفاده کرد که نخبگان کشاورزی به فناوری کشاورزی ورود کرده‌اند.

وی یکی از چالش‌های موجود را نبود اعتبار کافی برای استفاده از فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان‌کردن بخش کشاورزی دانست و گفت: سال گذشته ۵۰ درصد اعتبار اختصاص یافته در این حوزه جذب نشد.

از شرکت‌های دانش بنیان، کشاورزان پیشرو و نخبگانی که ایده و محصول دارند استقبال می‌شود.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: امروز در رده‌های مختلف مدیریتی کشور استفاده از نخبگان یک اصل پذیرفته شده است.

حجت‌الاسلام عبدالامیر رجب‌پور به بیان دستاوردها و چالش‌های کشاورزی استان خوزستان پرداخت و ادامه داد: هم‌اندیشی با نخبگان در همه بخش‌های اجرایی، ضرورتی انکار ناپذیر است.

در کنار ولایت تشریعی که بواسطه اعتقادی به آن پایبند هستیم برای ولایت سیاسی نیز از نخبگان باید استفاده کرد.

رجب‌پور استفاده از نخبگان و صاحبان خرد را از اجرای مبانی دینی عنوان کرد و گفت: در این خصوص اقدامات خوبی در دوران انقلاب اسلامی انجام شده و فاصله زیادی با قبل از انقلاب وجود دارد.

نظرات