آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

ایجاد گلخانه یک راهکار اشتغال پایدار در بخش کشاورزی کرمانشاه است

ایجاد گلخانه یک راهکار اشتغال پایدار در بخش کشاورزی کرمانشاه است

آب و غذا

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، اشتغال پایدار را یکی از اولویت‌های مهم دولت در استان دانست و گفت: باتوجه به ظرفیت‌های بالای استان در حوزه کشاورزی به خصوص در بخش گلخانه‌ها، راه‌اندازی گلخانه‌های بزرگ مقیاس یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال پایدار در این بخش است.

«بهزاد باباخانی» در بازدید از شرکت کشت و صنعت «چشمه سار ژینورا» به منظور حمایت و رفع موانع در راه‌اندازی این شرکت با بیان اهمیت حوزه کشاورزی در تامین امنیت غذایی و ایجاد اشتغال پایدار در کشور اظهار کرد: توسعه کشت گلخانه ای از برنامه های راهبردی استان است که با جدیت دنبال می شود.

متاسفانه زیرساخت های لازم برای توسعه این نوع کشت در استان وجود ندارد که این امر موجب شده تا در این حوزه در استان اقدام مناسبی صورت نگیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه اشتغال بالا، استفاده بهینه از منابع و افزایش تولید را از مهمترین مزیت های کشت های گلخانه ای عنوان کرد و یادآور شد: در این زمینه خوشبختانه سرمایه گذارانی نیز اعلام آمادگی کرده اند که به دلیل نبود زیرساخت های لازم در این زمینه تاکنون اقدامی موثر انجام نگرفته است.

باباخانی توسعه کشت گلخانه ای را یک ضرورت برای کشاورزی کرمانشاه دانست و گفت: شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری در همه بخش‌های استان یک نیاز اساسی است که باید در مسیر توسعه در دستور کار قرار گیرد و کشت گلخانه ای می تواند با فراهم ساختن زیرساخت های لازم برای آن به محور جهش در حوزه کشاورزی تبدیل شود.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه نیز در ادامه این بازدید گفت: شرکت کشت و صنعت چشمه سار ژینورا با هدف افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی، ‌ایجاد اشتغال پایدار، کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و همچنین صادرات محصولات و فرآورده های کشاورزی در سال ۱۳۹۹ ثبت و فعالیت خود را در بخش میاندربند استان کرمانشاه آغاز نمود.

در همین راستا این شرکت اقدام به خرید ۳۸ هکتار زمین کشاورزی در منطقه نموده و مجوز ۱۴ هکتار گلخانه هیدروپونیک و سردخانه به ظرفیت هزار و ۲۰۰ تن و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی از شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهاد را اخذ کرده است.

وی مبلغ سرمایه‌گذاری پروژه را نیز حدود پنج هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: مبلغ سه هزار میلیارد ریال آن در کارگروه استانی و ملی تصویب شده و مابقی توسط بخش خصوصی تامین گردیده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت ژینورا نیز با اشاره به میزان اشتغالزایی طرح توضیح داد: اشتغال ایجاد شده در پروژه مذکور ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم و همچنین ۲۰۰ نفر اشتغال در سایر گلخانه های استان در صورت تحقق کشاورزی قراردادی است.

میزان محصول تولیدی در این واحد حدود ۵۵۰۰ تن در سال پیش بینی گردیده که عملیات اجرایی پروژه در شهریور ماه ۱۴۰۱ آغاز شده است./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست