آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

بارش های زودهنگام انار ساوه را ۱۰ روز زودتر روانه بازار کرد

بارش های زودهنگام انار ساوه را ۱۰ روز زودتر روانه بازار کرد

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه از آغاز زودهنگام برداشت انار در این شهرستان گفت و افزود: با توجه به آغاز برداشت این محصول از انارستان های این شهرستان طی چند روز اخیر، تاکنون بین ۲۰ الی ۳۰ درصد محصول انار از باغات برداشت شده است.

محمودرضا خلیلی با اشاره به اینکه همه ساله برداشت محصول انار در قطب تولید انار جهان از اوایل آبانماه آغاز شده و معمولا تا اواخر آبانماه ادامه پیدا می کند، اظهار کرد: در پی اعلام اخطاریه‌های سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش در مهرماه و کاهش محسوس دمای هوا، لذا باغداران برای جلوگیری از بروز خسارت به محصول، کار برداشت انار در سال جاری را ۱۰ روز زودتر از هر سال آغاز کردند.

شرایط آب و هوایی تابستان امسال به دلیل گرمای شدید هوا و کمبود منابع آبی، ایجاب می کرد تا محصول انار تا آبانماه بر روی درخت بماند تا از آبدهی کامل و کیفیت مطلوب برخوردار شود، اما باغداران به دلیل ترس از باران و سرمای هوا که منجر به ترکیدگی محصول می شود، اقدام به برداشت زودهنگام کردند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین حجم برداشت انار در روزهای جاری در انارستان‌های ساوه رخ می‌دهد، گفت: به دلیل احتمال شدت بارش‌ها از پنج آبان ماه بر اعلام سازمان هواشناسی، لذا باغداران در تلاش هستند تا قبل از فرا رسیدن روزهای پربارش و فراگیر، نسبت به جمع آوری محصول از باغات اقدام کنند.

پیش بینی می شود که از مجموع ۱۰ هزار هکتار باغات بارور انار شهرستان ساوه ۱۷۰ هزار تن محصول برداشت شود و نسبت به سال قبل افزایش جزئی خواهد داشت. مواجه شدن باغات انار با تنش آبی و سیراب نشدن درختان در بازه آبیاری، گرمای شدید هوا در تابستان و برداشت زودهنگام به دلیل وقوع بارش ها موجب شد که انار تولیدی امسال کیفیت انار سال قبل را نداشته باشد.

خلیلی در خصوص تبعات برداشت زودهنگام محصول گفت: اگر انار به موقع برداشت شود، قطعا کیفیت آن از نظر رنگ و میزان آبدهی بهتر خواهد بود.

صدور اخطاریه های هواشناسی و اعلام وضعیت بارندگی، اگر دقیق اعلام شود و حتی روز بارندگی، میزان بارش باران و میزان افت دما به صورت صحیح و دقیق بیان شود قطعا باغداران برای برداشت محصول استرس نخواهند داشت. سازمان هواشناسی حداقل باید ۱۰ روز قبل از آغاز بارش ها میزان بارش و دمای هوا را اعلام کند که باغداران براساس روز و میزان بارش نسبت به جمع آوری و برداشت محصول برنامه ریزی کنند.

وقتی ورود هرگونه جبهه هوای سرد و سامانه بارشی به کشور تثبیت شد، سازمان هواشناسی نسبت به وقوع باران یا تغییرات دمایی گزارش دهد. اینکه در فصل تابستان گفته شود که مهرماه شاهد باران شدید و کاهش دما خواهیم بود نگرانی و استرس در بین باغداران ایجاد کرده و ناگزیر به برداشت زودهنگام خواهند شد. سازمان هواشناسی در فصول برداشت محصولات شاخصی نظیر انار باید تغییرات دمایی و بارش ها را بطور دقیق در پایگاه اطلاع رسانی خود قرار دهد و منتشر کند./ایسنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست