آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

بالا بردن ضریب دانش فنی کشاورزی در لرستان

بالا بردن ضریب دانش فنی کشاورزی در لرستان

آب و غذا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما بالا بردن ضریب دانش فنی در بخش کشاورزی است.

سیدعماد شاهرخی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما در بدو ورود به سازمان جهاد کشاورزی بحث بالا بردن ضریب دانش فنی در بخش کشاورزی بوده و سعی کردیم از ظرفیت دانشگاه‌ها، مراکز علمی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در این راستا استفاده کنیم که بتوانیم بهره‌وری را در بخش کشاورزی بالا ببریم.

با توجه به این‌که میانگین بارندگی ما در اراضی به ویژه شیب‌دار بیش‌از ۳۰۰ میلی‌متر در سال بوده، بسیار مناسب برای توسعه باغات به ویژه گونه‌هایی که با اقلیم دیم کاشت می‌شوند، است.

یکی از کارهای ما توسعه باغات در اراضی شیب‌دار است لذا با توجه به اینکه ما در بعضی از مناطق حتی از میانگین کشوری هم فرسایش خاک بالاتری داریم لزوم دارد که این طرح هرچه سریع‌تر توسعه یابد.

فرسایش خاک در جهان بین ۲.۵ تا ۵ تن در هکتار، در کشور حدود ۱۲ تن در هکتار بوده ولی ما در استان مناطقی را داریم که بعضاً بالای ۲۵ تن در هکتار فرسایش خاک دارند.

نیاز است روی بالادست بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم، در آبخوان‌داری و آبخیزداری و در بحث درخت کاری که می‌توانند در جلوگیری از فرسایش خاک بسیار مؤثر باشند.

لذا روی گونه‌هایی که می‌توانند از نظر اقتصادی به کشاورز و استان کمک کنند سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

یکی از گونه‌هایی که تحقیقات روی آن تقریباً انجام شده و خوب جواب داده توسعه باغات پسته در اراضی شیب‌دار در برخی از مناطق استان است که با توجه به محاسبه‌ای که انجام دادند از سال پنجم که باردهی شروع می‌شود می‌تواند تا ۱۰۰ میلیون تومان در هکتار درآمد داشته باشد.

زعفران که خیلی خوب در استان جواب داده از لحاظ کیفیت و کمیت، در حال حاضر به صورت میانگین هفت کیلوگرم زعفران در هکتار برداشت می‌کنیم  که رقم خوبی بوده و می‌تواند به راحتی بالای ۲۰۰ میلیون در هکتار برای کشاورز ما درآمد داشته باشد.

شاهرخی با اشاره به جواب‌دهی خوب کشت انجیر در لرستان، بیان کرد: ما در برخی از مزارع که کاشت شده ۳۰ هکتار را به  صورت یکجا داریم که نهال آن در خود استان تأمین می‌شود.

دنبال این هستیم که با بحث‌های ترویجی و اقداماتی که انجام می‌دهیم کسانی‌که قصد احداث باغ به ویژه در اراضی شیب‌دار را دارند با این اطلاعاتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم بتوانیم به این سمت و سو حرکت کنیم./ایسنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست