آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

بانک‌ها وثیقه‌های روستایی و تجاری را نمی‌پذیرند

بانک‌ها وثیقه‌های روستایی و تجاری را نمی‌پذیرند

آب و غذا

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمان با اشاره به برخی مشکلات این حوزه از فرآیندهای دریافت تسهیلات و نیز سود بالای آنها گلایه کرد و گفت: برخی بانک‌ها وثیقه‌های روستایی یا تجاری را برای اعطای تسهیلات نمی‌پذیرند.

محمد خیراندیش همچنین در انتقاد از آنچه آن را پایین بودن سهم بخش کشاورزی و منابع طبیعی از اعتبارات تملک دارایی- سرمایه ای(عمرانی) استانی خواند گفت: در سایر اعتبارات و تسهیلات نیز از جمله نرخ بالای وام‌ها مشکلاتی وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بالابودن نرخ تسهیلات بانکی اعطایی به بهره‌برداران را تایید و تاکید کرد: این امر موجب می شود طرح‌های تولیدی از توجیه اقتصادی برخوردار نباشند و زمینه ورشکستگی مجریان طرح فراهم شود.

اعتبارات و تسهیلات بانکی ارزان‌ به منظور ساخت و توسعه واحدهای تولیدی در سال گذشته در برخی از زیربخش‌ها همچون آب و خاک دارای کمبود بود.

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی موجود نیز به منظور حفظ اشتغال واحدهای تولیدی فعال، به حداکثر رساندن ظرفیت تولیدی واحدهای نیمه فعال و فعال کردن واحدهای راکد از چالش‌های بخش کشاورزی در استان کرمان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه کمبود اعتبار در خصوص اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به منظور خرید و صادرات محصولات کشاورزی از جمله پسته، خرما و گردو از دیگر مسائل بخش کشاورزی است اظهار داشت: سهم این بخش هم از تسهیلات و هم اعتبارات استانی باید افزایش یابد.

خیراندیش کمبود نیروهای تخصصی غیرکشاورزی از جمله حسابداری، حقوق، کامپیوتر و دیگر بخش ها را نیز برای مرکز استان کرمان و سایر اجزای این سازمان مورد اشاره قرار داد و خواهان حمایت در این زمینه شد.

صادرات و تسهیلات سرمایه در گردش

وی همچنین با اشاره به راهکارها در بخش باغبانی تصریح کرد: کمک به صادارت محصولات باغی با تسهیلات سرمایه در گردش به منظور صادرات محصولات باغی ( خرما –پسته – گیاهان دارویی و غیره)، اصلاح ونوسازی باغات با عملیات هرس، جوان‌سازی و تغذیه باغات شهرستان‌های استان از این موارد است.

خیراندیش در ادامه با اشاره به راهکارهایی برای بخش دام و طیور گفت: هدفمند کردن حمایت‌های دولتی، جلوگیری از نوسانات و تنش‌ های قیمتی، حضور واقعی و فعال تعاونی‌ها و تشکل‌های دام و طیور در عرصه تولید تا مصرف، تنظیم بازار گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز از این موارد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان همچنین تاکید کرد که اصلاح ساختار تشکیلاتی شیلات و ایجاد ساختار در مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها نیز دارای اهمیت است.

اقلیم چهار فصل، خاک مستعد و حاصلخیز به همراه آب و هوای مطبوع و مناسب، کرمان را به گنجینه ای برای تولید بیش از ۷۰ نوع محصول باغی و ۵۰ نوع محصول زراعی تبدیل کرده است.

انواع محصولات زراعی و باغی متنوع مانند پسته و خرما، تولیدات جالیزی، انواع مرکبات، کشت های گلخانه ای، گیاهان دارویی و غیره علاوه بر تامین معیشت حدود یک میلیون نفر در استان کرمان با صادارت به داخل و خارج از کشور نقش بسیار مهمی در ارزش افزوده و ارزآوری دارد.

کشاورزی در کرمان در حالی به رتبه دوم تولید و اشتغال تبدیل شده که کشاورزان با سختی ها و معضلات ریز و درشتی مانند خشکسالی و کم آبی، آفات گیاهی، خسارات سرما و گرما زدگی بر اثر تغییر شرایط آب و هوایی، افزایش تصاعدی هزینه های تولید و ضعف زیرساخت ها مواجه هستند و بیلان منفی آب بسیار بالاست به گونه ای که مدیران راهکاری جز تغییر و اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره وری از کشاورزی موجود نمی دانند./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست