آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

برنامه تولید ۱۸۰ هزار تن بذر سیب زمینی در استان اردبیل تشریح شد

برنامه تولید ۱۸۰ هزار تن بذر سیب زمینی در استان اردبیل تشریح شد

آب و غذا

برنامه تولید ۱۸۰ هزار تن بذر سیب زمینی بومی در استان اردبیل روز چهارشنبه طی جلسه‌ای با حضور تولید کنندکان عمده بذر و محصول سیب زمینی و مسئولان جهاد کشاورزی و اقتصادی این استان تشریح شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در این جلسه اعلام کرد: بر اساس برنامه تدوین شده، قرار است طی پنج سال آینده استان اردبیل با تولید ۱۸۰ هزار تن بذر مرغوب سیب زمینی علاوه بر تامین ۸۰ هزار تن نیاز داخل استان، حدود ۱۰۰ هزار تن مازاد بر نیاز استان را نیز به سایر مناطق کشور صادر کند.

نادر تقی‌زاده تولیدکنندگان بذر را سنگربانان تولید در عرصه کشاورزی خواند و بیان کرد: استان اردبیل تا اواخر دهه ۷۰ در تولید بذر مرغوب سیب زمینی در سطح کشور پیشتاز بود ولی به علل فنی، طی ۲ دهه گذشته جایگاه خود را در تولید بذر سیب زمینی از دست داد.

طی ۲ دهه گذشته کشاورزان استان اردبیل به استفاده از بذر سیب زمینی سایر مناطق کشور روی آورده اند که اغلب هم نامرغوب و آلوده به آفات و بیماری هم بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل علت کاهش رغبت کشاورزان بومی این استان به استفاده از بذر بومی را برخی اقدامات غیرکارشناسی و ارائه خدمات فنی و مهندسی نادرست و در نتیجه متضرر شدن سیب زمینی کاران عنوان کرد و افزود: سابقه بد استفاده از بذر نامرغوب بومی و تعطیل شدن فعالیت های ترویجی موجب وضعیت کنونی شده است.

هم اکنون بدون داشتن توجیه فنی و علمی، کشاورزان استان اردبیل معتقدند که بذر بومی کیفیت خوبی ندارد در حالی که کیفیت بذر بومی این استان بسیار خوب است و حتی گاهی بذر این استان به استان‌های دیگر منتقل شده و دوباره به عنوان بذر مرغوب به اردبیل منتقل می شود.

تقی زاده خواستار تقویت و حمایت از تولید بذر سیب زمینی در مزارع نمونه و الگویی استان اردبیل شد و افزود: برای حمایت از تولید بذر سیب زمینی کارگروهی در جهاد کشاورزی استان تشکیل شده و همه مراحل تولید و استفاده از بذر زیر نظر این کارگروه مدیریت خواهد شد.

وی اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به تولید کنندگان بذر بومی و ارائه خدمات فنی و مهندسی و نیز حمایت‌های جانبی در اعطای نهاده‌های تولید را از جمله سیاست‌ها و برنامه‌های جهاد کشاورزی استان اردبیل برای تولید بذر بومی در این استان ذکر کرد.

طی ۲ سال گذشته برنامه ترویجی برای استفاده از بذر بومی در استان آغاز شده و در این قالب، علاوه بر تولید و پخش ۱۵ برنامه تلویزیونی، جلسات رو در رو با تولید کنندگان سیب زمینی در روستاهای محل کشت نیز به صورت مستمر برگزار می شود.

ایجاد ۳۳ سایت نمونه کشت سیب زمینی برای تامین بذر بومی در اردبیل

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: در سال زراعی جاری، ۳۳ مزرعه الگویی و سایت نمونه کشت سیب زمینی در اردبیل به مساحت ۱۰۳ هکتار ایجاد شده که در آنها بذر الیت و سوپر الیت به عنوان پایه تولید بذر این محصول کشت شده است.

احمد شهریار افزود: این مزارع شرایط مطلوبی برای تولید بذر دارند و وضعیت آنها به صورت مستمر رصد می شود و طبق آخرین برآوردها، عاری از هر گونه آفت و بیماری ساقه، ریشه و غده سیب زمینی است.

وی خواستار حمایت از این ۳۳ سایت الگویی تولید بذر سیب زمینی شد و بیان کرد: این تولیدکنندگان نیازمند ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل با اشاره فعالیت سه شرکت تولید بذر سیب زمینی در این استان با ظرفیت تولید سالانه ۳۸۰ هزار عدد غده سیب زمینی گواهی شده گفت: در حال حاضر حدود سه میلیون عدد غده سیب زمینی به عنوان بذر در سطح استان استفاده و کشت می شود.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۱۰۰ کشاورز سیب زمینی کار پیشرو با توان فنی و تولیدی بالا در استان اردبیل بیان کرد: همه این تولیدکنندگان امکان تولید بذر مرغوب برای تامین ۸۰ هزار تن نیاز بذری استان را دارند.

سالانه بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه برای خرید بذر سیب زمینی از استان اردبیل خارج می شود در حالی محصولی که تحت عنوان بذر وارد استان می شود، همان سیب زمینی خوراکی بوده و تفاوت معنی داری با محصول استان ندارد و گاهی کیفیت آن پایین تر از بذر استان است.

وی برنامه ریزی برای خودکفایی تولید بذر سیب زمینی در استان اردبیل با هدف نهایی تامین بذر مورد نیاز استان و تامین بخش مهمی از نیاز بذری کشور را اقدامی ارزشمند خواند و اظهار کرد: برای تحقق این هدف، ۱۰ کارشناس کشاورزی به عنوان متخصص و ناظر عالی سیب زمینی استان به کارگیری شده است.

ظرفیت کارشناسی و ظرفیت تولید توسط کشاورزان سیب زمینی کاران استان برای تولید محصول و به خصوص بذر بسیار بالاست و بدنه کارشناسی زبده ای در جهاد کشاورزی استان وجود دارد.

استفاده از همه ظرفیت استان اردبیل برای تولید بذر بومی سیب زمینی ضروری است

معاون امور اقتصادی استانداری اردبیل نیز در این جلسه خواستار استفاده از همه ظرفیت استان برای تولید بذر سیب زمینی شده و بیان کرد: برنامه تدوین شده پنج ساله برای تولید ۱۸۰ هزار تن بذر سیب زمینی بومی اقدام ارزشمندی است که باید به صورت مستمر رصد شده و برای تحقق این برنامه اقدام شود.

یاسر عبداللهی خروج سرمایه از استان اردبیل به منظور خرید بذر سیب زمینی را غیرقابل توجیه خواند و گفت: در حالی که این استان توان تولید بذر را دارد، خروج سالانه ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه برای خرید و تامین بذر سیب زمینی هیچ توجیهی فنی و اقتصادی ندارد.

وی خواستار برگزاری مستمر جلسه کارگروه تولید بذر سیب زمینی در استان اردبیل شد و اضافه کرد: این استان با تولید سالانه ۸۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی معادل ۲۰ درصد نیاز کشور، قطب تولید این محصول به شمار می رود و باید در زمینه تولید بذر نیز خودکفا شود.

معاون امور اقتصادی استانداری اردبیل تلاش برای ایجاد رغبت در میان کشاورزان برای استفاده از بذر بومی را اقدامی مفید و ارزشمند دانست و بیان کرد: کشاورزان باید اطمینان یابند که استفاده از بذر بومی خوب و باکیفیت به اقتصاد استان کمک می‌کند./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست