آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

بزرگترین کمک به دانش‌بنیان‌های حوزه کشاورزی اتصال آنها به بازار بزرگ داخلی است

بزرگترین کمک به دانش‌بنیان‌های حوزه کشاورزی اتصال آنها به بازار بزرگ داخلی است

معاون علمی، فناوری واقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با بیان اینکه حوزه کشاورزی دارای بازار بسیار خوبی در کشور است که بخش عمده ای از نیازهای این بازار از خارج تامین می شود، یکی از کمک های بزرگ به دانش‌بنیان‌های حوزه کشاورزی را اتصال آنها به بازار بزرگ بخش خصوصی و بعضا دولتی عنوان کرد.

وی در حاشیه افتتاح نخستین شهرک نوآوری و استارتاپی حوزه کشاورزی در شهرستان کرج در پاسخ به سوالی درخصوص ارزیابی خود از راه اندازی این مجموعه به عنوان تنها شهرک نوآوری کشاورزی ایران گفت:انشااله که این تنها شهرک نباشد و شهرک های دیگر هم ایجاد شوند، چراکه ما بیش از اینکه بدنبال آن باشیم و بگوییم تنها شهرک یا اولین شهرک، باید بیشتر به ماموریت ها توجه کنیم.

روح الله دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه، درحال حاضر در کشور با کمبود شهرک های نوآوری مواجه نیستیم و از این نوع شهرک ها زیاد هم وجود دارند، در عین حال تمرکز یک مجموعه بر حوزه کشاورزی، امنیت غذایی و صنایع وابسته را یک ارزش ویژه دانست.

وی با تاکید براینکه، با همت بسیار خوب دست اندرکاران، فضای مناسبی به شهرک نوآوری کشاورزی در استان البرز اختصاص یافته، افزود: این شهرک دارای زیربنا، سوله های خوب و در جای مناسبی قرار گرفته است، ضمن اینکه شرکت هایی که درخواست استقرار در این شهرک را داشته اند از جمله شرکت های ارزشمند کشور محسوب می شوند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه، در طول یکسال گذشته اقدامات خوبی در حوزه دانش بنیان کردن حوزه کشاورزی انجام شده است افزود: البته در خصوص میزان مجموعه های فعال و متمرکز در دانش بنیان کردن حوزه کشاورزی با کمبود مواجه هستیم.

بنده بسیار امیدوارم با عزم و همت موجود در بخش خصوصی به عنوان بهره بردار این مجموعه که همیشه پرتلاش و پرکار هستند و همچنین با حمایت ها و جهت دهی معاونت علمی و فناوری این شهرک در طول دو تا سه سال آینده به یکی از آبادترین شهرک های مملو از شرکت های دانش بنیان های حوزه کشاورزی تبدیل شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در ادامه درخصوص تمهیداتی که از سوی دولت می تواند برای حمایت از دانش بنیان های حوزه کشاورزی صورت گیرد نیز با بیان اینکه، دولت در بخش های مختلف می تواند مثمر ثمر باشد، تسهیل و روان سازی قوانین و مقررات را از آن جمله دانست و افزود:بسیاری از مجموعه ها از نظر قوانین و مقررات نیاز به یک سری تسهیل گری دارند.

نکته بعدی کمک کردن به شرکت های فناور بسته به چگونگی فعالیت آنها در زیست بوم حوزه کشاورزی است، به طوریکه برای شرکت مشغول در حوزه توسعه فناوری می توان تسهیلاتی از جنس تسهیلات خرد و بدون بهره در نظر گرفت.

همچنین دولت می تواند برای شرکتی که در حوزه اقتصاد فعالیت می کند، تسهیلاتی از جنس تسهیلات بانکی منتهی با رقم زیاد اختصاص دهد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، یکی دیگر از تسهیلاتی که دولت می تواند دراختیار دانش بنیان ها و فناوران حوزه کشاورزی قرار دهد را اتصال آنها به زنجیره های ارزش واقعی و ایجاد بازار برای آنها عنوان کرد.

دهقانی با بیان اینکه، حوزه کشاورزی دارای بازار بسیار خوبی در کشور است که بخش عمده ای از نیازهای این بازار از خارج تامین می شود، افزود: در محصولات پیشرفته همچون بذر، کود، سم و ماشین آلات و پای کارآوردن مجموعه های بزرگ خصوصی و بعضا دولتی به عنوان بازار این شرکت ها از نظر من بزرگترین کمک واقعی است که می توانیم برای این شرکت ها انجام دهیم./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست