آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

بهره‌وری در بخش کشاورزی کشور پایین است

بهره‌وری در بخش کشاورزی کشور پایین است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی گفت: بهره‌وری در بخش کشاورزی کشور بسیار پایین است و توجه به این بخش امری ضروری است.

کاظم خاوازی  در آیین افتتاح شانزدهمین نمایشگاه تخصصی نهادها، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی در محل دائمی نمایشگاه‌ بین‌المللی اراک، اظهارکرد: به طور متوسط در زراعت سه برابر بهره‌وری ظرفیت وجود دارد و این عدد در باغبانی به هشت تا ۹ برابر می‌رسد که نشان می‌دهد در باغبانی پتانسیل بسیار خوبی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در شیلات این رقم به ۲ و نیم تا سه برابر می‌رسد، گفت: خلا عملکردی بسیار زیادی وجود دارد اما جای خوشحالی است که می‌توان در این رابطه کار موثری انجام داد.

برگزاری نمایشگاه‌ها برای این موضوع فرصت خوبی است و باید از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده شود.

در بخش کشاورزی ظرفیت بی‌بدیلی وجود دارد که موتور محرکه اقتصاد کشور به حساب می‌آید، اما این بخش امروز با چالش‌هایی رو به رو است.

وی با بیان اینکه در هر سال با ۱۰ هزار هکتار تغییر کاربری اراضی رو به رو هستیم اظهار کرد: این چالش‌های پنهان گریبانگیر امنیت غذایی کشور است.

تبدیل واحدهای کوچک کشاورزی به واحدهای بزرگتر، بدهی ۱۴۰ میلیارد مکعبی آب به طبیعت که از آن به چالش آب تعبیر می‌شود ، رفتار نامطلوب با طبیعت، تغییر اقلیم، تغییر تاریخ کشت کشاورزی و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از دیگر چالش‌های پنهان در بخش کشاورزی است.

نیاز است کالای با کیفیت در اختیار کشاورزان قرار گیرد و باید توجه داشت این جنس باکیفیت می‌تواند منشا سلامت، کیفیت و افزایش عملکرد باشد.

کشاورز اگر از چرخه تولید خارج شود برای کشور آسیب زا است، به همین منظور باید میزان درآمد بهره‌برداران را افزایش داد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی در بخشی دیگر از سخنانش خاطر نشان کرد: حرص و طمع بخش خصوصی برای جذب آخرین دستاوردهای روز دنیا باید تقویت و این شوق ایجاد شود.

نمایشگاه‌ها حداقل باید ۲۰ درصد نرم افزاری باشند و زمانی که در غرفه‌ها کار نرم افزاری انجام شود، آن موقع به جنگ تغییر اقلیم رفته‌ایم.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی هم در این آیین با اشاره به اینکه شانزدهمین نمایشگاه تخصصی نهادها، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی با حضور بیش از ۱۲۰ شرکت کننده برگزار می‌شود، گفت: استان مرکزی در تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی پیشرو است.

علی صفری افزود: در این استان بیش از یک میلیون تن محصولات کشاورزی، بیش از ۲برابر مصرف مردم استان گندم، ۵۰ درصد مازاد تولید محصولاتی از جمله تخم مرغ و شیر تولید می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در خصوص مشکلات این بخش اظهار کرد: نبود ورود سرمایه کافی به این بخش یکی از مشکلات اساسی است، ۱۴ تا ۱۵ هزار میلیارد ریال نیاز تسهیلاتی وجود دارد.

نیاز است از سایر منابع مالی از جمله مولدسازی و حمایت از صندوق حمایت از بخش کشاورزی بهره‌گیری شود.

با وجود اینکه صندوق حمایت از بخش کشاورزی در استان مرکزی با ۴۲۰ تا ۴۳۰ میلیارد ریال در حال فعالیت است، اما در این بخش بسیار کمک کننده است.

از طرفی نیاز است به سمت استفاده از سرمایه املاکی حرکت کرد، در صورتی که برخی املاک در دسترس این سازمان در استان به فروش برسد، می‌توان این مبلغ را به صندوق حمایت تزریق کرد./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست