آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

تحقیقات کشاورزی با شعار سال و آثار تغییر اقلیم متناسب شود

تحقیقات کشاورزی با شعار سال و آثار تغییر اقلیم متناسب شود

آب و غذا

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: مهمترین رویکرد در مراکز تحقیقات کشاورزی استانها باید در راستای تحقق شعار سال و متناسب با آثار تغییر اقلیم باشد.

علی اکبر مویدی در آیین معرفی رئیس مرکز تحقیقات استان سمنان افزود: کشاورزی محور بحث امنیت غذایی و بسیار مهم است، بنابراین لزوم توجه به کشاورزی با توجه به تغییرات اقلیمی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم باید مدنظر باشد و رویکردها نیز در راستای عمل به شعار سال در فرمایشات مقام معظم رهبری تعریف شود.

وی با اشاره به اهمیت حوزه کشاورزی برای تحقق شعار سال تاکید کرد: باید تلاش کرد از تمام ظرفیت های موجود در بخش های مختلف حوزه کشاورزی در استانها به خصوص در زمینه تحقیقات استفاده شود.

حرکت در مسیر پیام مقام معظم رهبری نیازمند جهت‌دهی است و باید مسیر خود را به گونه ای تغییر دهیم که فقط معطوف به تحقیق نباشد.

دستاوردهای مراکز تحقیقات در عرصه و برای کشاورز و بهره برداران کشاورزی به درستی تبیین و ملموس شود تا بتوان گامی در جهت کشاورزی دانش بنیان حرکت کرد.

فواید دانش بنیان کردن تحقیقات کشاورزی

باید به سمت کشاورزی دانش‌بنیان حرکت کرد، زیرا افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی نیازمند تحقیقات کاربردی است.

وی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی نیازمند تحقیقات کاربردی است و با تأکید بر لزوم کاربردی‌ترشدن تحقیقات در حوزه کشاورزی گفت: امروز نباید نتیجه تحقیقات حوزه کشاورزی تنها برای تحقیق و روی کاغذ باشد بلکه باید در عرصه‌های کشاورزی برای بهبود فعالیت و بهره‌وری از سوی کشاورزان مشاهده شود.

هنوز در حوزه کشاورزی موضوع دانش‌بنیان خیلی جای کار دارد تا از این ظرفیت برای حرکت به سمت کشاورزی دانش‌بنیان در ابعاد مختلف آن بهره برد.

افزایش تولید ثمره دانش بنیان کردن کشاورزی

شاید تنها مسیری که می‌توان ظرفیت بالاتری را از بخش کشاورزی انتظار داشت حرکت به سمت کشاورزی دانش‌بنیان است. برای این مساله هم باید تحقیقات حوزه کشاورزی در کشور قابل‌اجرا شود تا بتوان نتیجه آن را در افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی بهره‌برداران بخش کشاورزی در اراضی کشاورزی مشاهده کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشاورز آخرین زنجیره است که باید از نتایج تحقیقات و آموزش این وزارتخانه استفاده کند یادآور شد: در این زمینه باید حوزه اجرایی یک برنامه‌ریزی و تعریف کار بهتری را از بخش‌های آموزشی و ترویجی داشته باشد و البته در این مسیر، رسالت سازمان‌های جهاد کشاورزی و بخش اجرایی وزارت جهاد کشاورزی سنگین‌تر می‌شود؛ چراکه جهاد کشاورزی باید به محققان حوزه کشاورزی فرصت دهند تا در جلسات حضور جدی‌تر داشته باشند و برنامه خواستن از آنان موضوع بسیار مهمی است که باید به آن در استان‌ها توجه ویژه شود.

مؤیدی با اشاره به تأکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه در صورت لزوم باید رویکردها در بخش کشاورزی تغییر کند خاطرنشان کرد: ارتباط با مرزهای دانش رمز موفقیت کشاورزان نمونه در افزایش کیفی و کمی تولیدات کشاورزی است.

رنگ و بوی کشاورزی دانش‌بنیان در کشاورزان نمونه مشاهده می‌شود و می‌توان با حرکت در این مسیر و به‌کارگیری دانش و ارتباط‌ گیری با حوزه‌های دانشی این بخش میزان تولید در بخش کشاورزی را به کشاورزان نمونه رساند.

ضرورت آشتی کشاورزان با دستاوردهای پژوهشی

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور با بیان اینکه کشاورزانی که بتوانند به‌درستی از یافته‌های پژوهشی استفاده کنند نتیجه آن را در افزایش کمی و کیفی تولیدات خود خواهند دید اظهار داشت: در تولید دانش‌بنیان بهره‌وری افزایش می یابد.

مؤیدی با تأکید بر لزوم نیازسنجی برای تعریف پژوهش‌های جدید در حوزه کشاورزی تصریح کرد: تحقیقات باید به سمتی برود که اثربخش و در راستای نیازهای کشاورزان و کاربردی باشد. باید محققان وارد عرصه‌های کشاورزی شوند و از این طریق تحقیقات را در راستای افزایش کمی و کیفی تولیدات سوق دهند.

محقق باید تحقیقی را انجام دهد که بتوان تحقیقاتشان را در مزرعه کشاورزی اجرا و از آن در راستای افزایش بهره‌وری بهره برد./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست