آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

حمایت از توسعه کشت گیاهان دارویی در خوزستان

حمایت از توسعه کشت گیاهان دارویی در خوزستان

آب و غذا

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در راستای حمایت از توسعه کشت گیاهان دارویی در خوزستان بذر یارانه ای ۵ گیاه دارویی با ارزش در استان خوزستان توزیع شد.

محمد حسنی نسب اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای افزایش سطح زیر کشت و حمایت از توسعه گیاهان دارویی، به توزیع بذر یارانه ای ۵ گیاه دارویی با ارزش شامل سیاهدانه، رازیانه، چیا، گل گاوزبان و پنیرک در ۲۰ شهرستان اقدام کرد.

طی ۱۰ سال گذشته سطح گیاهان دارویی استان از ۹۰ هکتار به یک هزار و ۸۶۵ هکتار در سال۱۴۰۰ افزایش یافته است.

میزان گیاهان دارویی تولید شده در سال ۱۴۰۰، ۲۹ هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بود که این میزان محصول در ۲۴ شهرستان استان خوزستان کشت و تولید شد و عمده شهرستان های تولید کننده دزفول، ایذه، باغملک، شوش، شوشتر، دزپارت، کارون و حمیدیه بودند.

گیاهان دارویی کشت شده در استان خوزستان در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ گونه بودند که مهمترین آن ها نعناع فلفلی، آویشن، بابونه، بادرنجبویه، به لیمو، چای ترش، رزماری، سیاهدانه، زعفران، گل گاوزبان، گل محمدی، ماریتیغال، مرزنجوش، مرزه خوزستانی و مورد معطر هستند.

استان خوزستان به دلیل پتانسیل های منحصر به فرد اقلیمی و محیطی، دارای قابلیت بسیار مطلوبی در زمینه کشت و توسعه حداقل ۵۰ گونه ارزشمند دارویی است که رشد و توسعه این زیر بخش منجر به ایجاد فرصت های شغلی جدید، افزایش ارزش اقتصادی تولیدات کشاورزی، توسعه صادرات محصولات کشاورزی و افزایش ارزآوری خواهد شد.

برآورد می شود در سال جاری سطح زیرکشت گیاهان دارویی به ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار و مجموع میزان تولید به بیش از ۳۰ هزار تن افزایش یابد.

سازمان جهاد کشاورزی از متقاضیان فعالیت در زنجیره گیاهان دارویی بخصوص در صنایع بسته بندی و فرآوری گیاهان دارویی حمایت می کند./ایسنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست