آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

دریافت شناسه محصول و گواهی بهداشت برای صادرات خرما

دریافت شناسه محصول و گواهی بهداشت برای صادرات خرما

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: باغداران باید برای تمام ارقام خرما در استان شناسه محصول و گواهی بهداشت داشته باشند تا برای صادرات با مشکلی مواجه نشوند.

احمد احمدپور بیان کرد: سطح زیر کشت خرما در جنوب کرمان بیش از 31 هزار هکتار است و پیش‌بینی می‌شود 200 تا 220 هزار تن محصول از این باغات تولید شود. در سطح استان محصول خرما را در مرحله رطب و خرما برداشت می‌کنیم.

جنوب کرمان از نظر سطح زیر کشت رتبه سوم و از نظر تولید رتبه دوم را در کشور دارد. عمده‌ترین ارقام خرما بر اساس سطح زیر کشت؛ شامل مضافتی، کلوته و مرداسنگ است.

زودرس‌ترین خرمایی که در استان برداشت می‌شود، آل مهتری و نگار است که برداشت آن از آخر خردادماه آغاز می‌شود. دیررس‎‌ترین خرمای جنوب کرمان نیز، خرمای هلیله‌ای است که در آبان‌ماه برداشت می‌شود.

عمده خرما توسط باغدار یا پیمانکار به سردخانه منتقل می‌شود و در مهرماه قیمت خرما مشخص می‌شود. در مهرماه افرادی که در بازار خرما فعال هستند، بر اساس سلیقه و کیفیت قیمت‌گذاری می‌شود.

حدودا 80 تا 100 هزار تن در جنوب کرمان ظرفیت سردخانه وجود دارد.

رقم کلوته نیز خرمای صادراتی منطقه است. عمده صادرات استان به روسیه و کشورهای آسیای میانه از این نوع خرما است.

به گفته وی، توسعه باغات ارقام خرمای مجول و پیارم در دستور کار قرار گرفته است.

برندسازی خرما از مسائل بسیار مهم است. خیلی از تولیدکنندگان بزرگ برند مخصوص به خود را دارند. از سال گذشته بحث شناسه محصول (کیو آر کد) را پیگیری کردیم و همچنین گواهی بهداشت را برای صادرات کنترل می‌کنیم، در نتیجه این اقدامات بسیاری از باغداران شناسه محصول را گرفتند و محصول صادراتی آن‌ها گواهی بهداشتی را دارد.

در تلاش هستیم تا تمام باغداران این دو مولفه را داشته باشند و برای صادرات محصولات خود با مشکلی مواجه نباشند./ایانا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست