آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

راه‌اندازی تحقیقات شیلات درچهامحال و بختیاری یک ضرورت است

راه‌اندازی تحقیقات شیلات درچهامحال و بختیاری یک ضرورت است

رئیس سازمان جهاکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه استان رتبه‌های برتر در تولید ماهی سردآبی گفت: راه‌اندازی تحقیقات شیلات در استان به‌عنوان یک ضرورت است.

حسین برزگر در دیدار با معاون وزیر جهادکشاوزی افزود: در بحث گیاهان دارویی در استان جشنواره موسیر برای تأمین نهاده و جمع‌آوری دانش بومی موسیر با همکاری مرکز تحقیقات برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه استان در اجرای برنامه الگوی کشت امسال ۹۲ درصد برنامه ابلاغی تات انطباق و یک سال استثنایی ازلحاظ تولید داشتیم، افزود: در برنامه ۲/۵ درصد افزایش تولید را هدف‌گذاری کردیم درحالی‌که متناسب با نرخ جمعیت امسال یک سال استثنایی را پشت سر گذاشتیم و بالای ۶ درصد افزایش تولید در بخش کشاورزی داشتیم.

در سال جاری در بخش تولید علوفه و نباتات صنعتی ۳۰۰ هزار تن تولید و در بخش سردرختی نیز افزایش قابل‌مقایسه‌ای را شاهد بودیم.

در سال جاری صادرات بادام از ۳۰۰ تن مغز بادام به نزدیک یک هزار و ۳۰۰ تن رسیده است که برابر سه سال گذشته صادرات بادام داشتیم.

در بحث آبزیان و ماهی سرد آبی نیز سال گذشته ۷۰۰ تن صادرات داشتیم که این میزان در سال جاری به هشت هزار تن افزایش‌یافته است.

رئیس سازمان جهادکشاوزری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون زنجیره تولیدآبزبان و ماهیان سرد آبی در استان فعال و بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش زنجیره آبزیان استان است، گفت: هم‌اکنون ۲۱ کارخانه خوراک ماهی سرد آبی در استان فعال است.

سال گذشته ۲۵ هزار تن ماهی قزل‌آلا در استان تولید شد و در سال جاری نیز بالای ۳۰ هزار تن تولید داشتیم و کارخانه‌های فراوری و بسته‌بندی نیز فعال‌شده است.

در سفر رئیس‌جمهور به استان راه‌اندازی مرکز تشخیص بیماری‌های آبزیان تصویب شد و مصوب شد که از محل فروش اموال، بحث ساختمان این مرکز راه‌اندازی و از محل اعتبارات شیلات نیز تجهیزات این مرکز فراهم شود.

برای تکمیل زنجیره شیلات و تحقیقات شیلات سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان در حوزه آبزیان تهیه‌شده است و فعال کردن مرکز تحقیقات شیلات استان در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به فعال شدن ایستگاه تحقیقات بادام و همچنین افزایش تولید و صادرات بادام، افزود: هم‌اکنون ۴۴ واحد فرآوری در شهرک تخصصی بادام استان جوازتاسیس دریافت کردند.

هم‌اکنون برای تکمیل زنجیره تولید ماهیان سرد آبی به راه‌اندازی و توسعه واحدهای تکثیر تخم چشم زده موردنیاز است.

وی به فعال کردن ایستگاه تحقیقاتی دربلداجی درزمینهٔ تولید تخم‌مرغ یا بذرهای هیبریدی با مشارکت سازمان نظام‌مهندسی تأکید کرد./ایانا

1 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست