آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

روزانه ۵۰۰ تُن کیوی از مازندران به هند صادر می‌شود

روزانه ۵۰۰ تُن کیوی از مازندران به هند صادر می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت: روزانه ۵۰۰ تُن کیوی با برنامه ریزی منسجم تجاری دولت سیزدهم از مازندران به کشور هند صادر می شود.

حسن خیریانپور در حاشیه جشنواره هفته مازندران با محوریت توانمندی های تنکابن، کیوی را از جمله محصولات شاخص غرب مازندران برشمرد و افزود: سالانه بالغ ۲۲۰ هزار تن کیوی در این استان تولید می شود که علاوه بر فرآوری و تامین نیاز داخلی، بخش عمده آن صادر می شود.

علاوه بر این، در سفر استاندار مازندران به کشور روسیه نیز قراردادهایی به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار با شرکت های زنجیره ای این کشور امضا شد که بخشی از این قراردادها، صادرات کیوی مازندران است.

میوه کیوی سرشار از مواد مغذی معدنی و ویتامین‌ها است، این میوه شامل مقدار قابل توجهی ویتامین A، C و E است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان حلال در آب است که بدن را از ابتلا به چاقی، بیماریی های قلبی و عروقی و سرطان حفظ مییکند. ویتامین E نیز تأثیر مشابهی با ویتامین C دارد اما آنتی اکسیدان حلال در چربی است، میوه کیوی به دلیل داشتن این ۲ ویتامین به حفاظت بدن در مقابل «رادیکال‌های آزاد» کمک می کند

وی مقدار تولیدات سالانه این استان را بالغ بر ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی اعلام و اضافه کرد : بخش عمده این محصولات صادرات محور است به طور مثال مرکبات و نارنگی به کشورهای روسیه و قزاقستان و ازبکستان و سایر کشورهای دریای خزر صادر می شود و به تازگی قراردادهایی با کشور چین بسته شد که تا صادر شود.

در حوزه شیلات استان هم به تازگی قرارداد ۶ میلیون دلاری با کشور روسیه امضا شد.

وی با بیان اینکه تولیدات صنایع دستی و حتی صنایع مهمی مثل سیمان و لبنیات استان صادرات محور هستند، بیان کرد : مازندران یک تنوعی از ظرفیت های بالفعل و بالقوه متعدد در حوزه های تولید و مسائل اقتصادی و همچنین تنوعی از ظرفیت های فرهنگی و آثار هنری و آثار صنایع دستی دارد.

این جشنواره به نوعی با هدف فرهنگ سازی و تبیین و تشریح این که مازندران در کنار فرهنگ و سنن و آداب و رسوم در حوزه تولید هم ظرفیت های بالفعل و بالقوه دارد به این منظور که با برخورداری از ۴۸۰ کیلومتر نوار ساحلی، سه فرودگاه و سه بندر فعال و اتصال به راه آهن سراسری می تواند کارکرد این استان را به فرا کشوری ارتقا دهد.

بنا به تاکید استاندار مقرر شد جشنواره های با محوریت برخی از محصولات مهم و شاخص استان در شهرستان های استان برگزار شود و در همین راستا طبق هماهنگی های انجام شده با مدیران کل جهاد کشاورزی، صنعت و گردشگری این جشنواره محصولات کشاورزی با محوریت کیوی و مرکبات و برنج در تنکابن برگزار شد.

این جشنوراه به نوعی تجلی ظرفیت های نهفته استان است که می تواند فرهنگ تولید را در شهرستان های مازندران افزایش داد و تولیدکنندگان هم می توانند برای رونق تولید از تسهیلات تبصره ۱۸ بهره مند بشوند./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست