آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

ریزش گندم در مزارع استان ایلام به‌دلیل فرسودگی کمباین‌هاست

ریزش گندم در مزارع استان ایلام به‌دلیل فرسودگی کمباین‌هاست

کارشناس و پژوهشکر تحقیقات کشاورزی استان ایلام گفت: ریزش گندم در مزرعه به‌دلیل فرسودگی ماشین‌آلات کشاورزی به‌خصوص کمباین‌ها است.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایسنا ، «زهرا تقی‌پور» در کارگاه عملی ریزش در غلات که در روستای وحدت آباد شهرستان دره‌شهربرگزار شد، اظهار کرد: ریزش گندم در مزرعه، معضلی برای کشاورزان استان به شمار می‌رود و هرساله بخشی از محصول را باید نادیده بگیرند، اگر در فصل برداشت گندم، تنها ۵ درصد ریزش از کمباین‌ها داشته باشیم، یعنی یک میلیون تن گندم هدر می‌رود که رقم قابل توجهی است.

یکی از علت‌های ریزش محصول در مزرعه، استفاده از کمباین‌های فرسوده و از رده خارج و نبود شرایط برای جایگزینی آن است، برای بررسی ریزش غلات کشاورزان هنگام برداشت محصول از مزرعه خود باید به دنبال کمباین حرکت کنند تا وضعیت خوشه‌های درو نشده و ریزش آن را بررسی کنند.

بهسازی کمباین‌ها در راستای ممانعت از ریزش محصول هنگام برداشت ضروری است تا از هدر رفت بخش زیادی از محصول جلوگیری شود.

اکنون از بین کمباین‌های استان ۵۰ درصد بیش از ۲۰ سال عمر، ۲۸ درصد بین ۱۳ تا ۲۰ سال عمر و ۲۱ درصد زیر ۱۳ سال عمر دارند که این مساله ریزش و هدر رفت محصول به هنگام برداشت را افزایش می‌دهد.

این پژوهشگر کشاورزی گفت: افزایش بی‌رویه قیمت ماشین‌آلات کشاورزی از جمله کمباین، کارمزد بالای تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی، کمبود سرمایه گذار را از جمله موانع در کاهش ریزش محصول در مزرعه برشمرد.

نظرات