آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

زمینه توسعه سامانه نوین آبیاری در کشور فراهم است

زمینه توسعه سامانه نوین آبیاری در کشور فراهم است

مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورت فراهم شدن منابع مالی لازم، با ظرفیت‌های خوبی که وجود دارد، امکان توسعه سالانه حدود ۴۰۰ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در کشور فراهم است.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ، فریبرز عباسی در حاشیه نخستین نمایشگاه تخصصی باغبانی، گلخانه، کشت گلخانه‌ای، تجهیزات و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی مشهد در جمع خبرنگاران افزود: هم اینک سامانه‌های نوین آبیاری در سه میلیون هکتار زمین کشور توسعه یافته که در برنامه هفتم توسعه کشور، گسترش سالانه سامانه‌های نوین آبیاری تا ۳۵۰ هزار هکتار پیش بینی شده است.

وی وجود ۹۰۰ پیمانکار، ۳۵۰ مشاور و ۳۰۰ تولیدکننده خوب را از نقاط قوت و دارای مزیت صادراتی بخش سامانه‌های نوین آبیاری در کشور برشمرد و ادامه داد: هم اینک ظرفیت توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار در آینده نزدیک ایجاد شده اما به دلیل کاهش اعتبارات در این حوزه از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.

با بهره‌گیری از منابع جدید مالی از سایر دستگاه‌های اجرایی و جلب مشارکت مردم در سالی که به نام "جهش تولید با جلب مشارکت مردم" نامگذاری شده است، بتوان آنچه در اسناد بالادستی کشور در این زمینه پیش بینی شده است محقق شود.

خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد با توجه به شرایط اقلیمی که دارند جزو مناطق موفق در زمینه گلخانه‌هاست و از گذشته تاکنون گلخانه‌های خوب و نوین مربوط به مشهد بوده است و هم اکنون نیز گلخانه‌های مختلفی در زمینه تولید گل، نشا، صیفی‌جات و سبزیجات در این شهر و استان فعالیت دارند.

هم اینک ۲۳ هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شده است که سالانه حداقل هزار هکتار به آن اضافه می‌شود.

گلخانه‌ها بسته به شرایط اقلیمی به انواع مختلفی از جمله "تابع اقلیم"، "کوچک مقیاس" و "با فناوری بالا" تقسیم می‌شوند که با توجه به افزایش قیمت انرژی، گلخانه‌های "تابع اقلیم" در کشور در حال توسعه است که در مشهد این گلخانه‌ها به تولید میوه‌های باغی و صیفی اختصاص دارد.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور نیز به خبرنگاران گفت: یکی از مباحث مهم در حوزه کشاورزی ارتقای بهره وری در منابع پایه است، از سوی دیگر با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب، نمایشگاه مزبور در راستای تقویت گلخانه های کشور می‌تواند کشور را به سمت توسعه کشاورزی پایدار سوق دهد.

مهدی لطفی زاده افزود: برای نخستین بار است که نمایشگاهی مرتبط با گلخانه با حضور ۷۰ شرکت در سطح سه هزار مترمربع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی مشهد دایر شده است تا موجب انتقال دانش و فناوری و فناور کردن تولید در سطح گلخانه های کشور شود.

این نمایشگاه فرصت خوبی است تا با مشارکت و همکاری مردم، برای استفاده بهینه و پایدار از بخش کشاورزی گام برداشت، همه زیرساختهای لازم برای ارتقای بهره وری در گلخانه ها و آینده پژوهی در این عرصه فراهم شده است تا بتوان با رفع چالش‌ها به تولید پایدار در گلخانه های کشور رسید.

مایشگاه تخصصی گلخانه و کشت گلخانه‌ای با محوریت ساخت و تجهیز گلخانه، ادوات و تجهیزات باغبانی، کنترل بهینه تجهیزات وابسته در محیطی به وسعت سه هزار مترمربع با حضور ۷۰ شرکت کننده از سراسر کشور از نهم تا ۱۲ خرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی مشهدبرگزار شد.

در این مدت هیات های تجاری خارجی از ترکیه، عمان و پاکستان از این نمایشگاه دیدن کرده‌اند.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست