آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

زیرساخت‌های کشت و صنعت مغان نیازمند نوسازی است

زیرساخت‌های کشت و صنعت مغان نیازمند نوسازی است

آب و غذا

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: زیرساخت‌های این شرکت فرسوده شده و نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.

اسدالله محسن زاده اظهار کرد: مجموعه کشت و صنعت مغان از سال ۸۲ با مطرح شدن واگذاری آن به بخش خصوصی دچار روزمرگی شده و تلاش براین است با توسعه و رونق تولید، این شرکت از روزمرگی خارج شود.

وی تولید دانش‌بنیان در شرکت کشت و صنعت مغان را ضروری دانست و گفت: طی ماه‌های اخیر تولید نهال و کشت نشایی در این شرکت بیشتر مورد توجه قرار گرفته و امسال فرایند تولید نهال در نهالستان شرکت در سطح ۳۵ هکتار شروع شده که علاوه بر تامین نیازهای کشور، نهال‌های تولیدی به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

تفاهم‌نامه کشت نشایی هم در این شرکت با معاونت فناوری ریاست جمهوری امضا شده و پاییز سال آینده عملیات کشت نشایی در اراضی شرکت شروع می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از انتخاب شرکت کشت و صنعت مغان بعنوان پایلوت (آزمونه) کشت نشایی چغندر قند و ذرت در کشور خبر داد و گفت: کشت چغندر قند و ذرت در کشت و صنعت مغان افزایش یافته بطوریکه تولید چغندر قند نسبت به سال قبل بیش از ۲.۵ برابر رشد داشته و در شمالغرب کشور هم بزرگترین مزارع کشت ذرت علوفه‌ای و یا سیلویی در ابعادهای ۱۲ هکتاری متعلق به مزارع شرکت کشت و صنعت مغان است.

کارخانه قند کشت و صنعت مغان یکی از کارخانه‌های بزرگ قند کشور به شمار می‌رود که با تولید شکر سفید، ملاس و تفاله موجب توسعه کشت چغندر قند در اراضی منطقه و استان‌های همجوار شده است.

محصولات برداشت شده ذرت هم علاوه بر مصرف روزانه بخش دامپروری شرکت با دستگاه‌های مکانیزه به صورت سیلاژ در اندازه‌های مختلف بسته‌بندی می‌شود.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست