آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

ساماندهی الگوی بهره‌برداری آب در اردبیل اولویت است

ساماندهی الگوی بهره‌برداری آب در اردبیل اولویت است

آب و غذا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ساماندهی الگوی بهره برداری و ارتقای بهره وری آب در بخش کشاورزی جزو رویکردهای اصلی در استان اردبیل است.

نادر تقی زاده اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌نامه سه جانبه همکاری بین سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، تعاون روستایی و شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تلاش بر بهبود مدیریت توزیع آب در شبکه آبیاری و زهکشی، پیاده سازی الگوی کشت بهینه و راه اندازی تحویل حجمی آب با استقرار تشکل‌های آب بران در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی است.

موضوع این تفاهم‌نامه ارتقای بهره وری آب کشاورزی با ایجاد تشکل‌های آب بران، ساماندهی الگوی نظام بهره برداری، برقراری تحویل حجمی آب و پیاده سازی الگوی کشت بهینه است.

تلاش ما بر این است تا از ظرفیت سازمان و آب منطقه‌ای با هدف ارتقای مدیریت و بهره وری آب کشاورزی، ایجاد وحدت رویه در نظام مند کردن و بهبود فرآیند تحویل حجمی آب اقداماتی را انجام دهیم تا با پیاده سازی الگوی کشت اهداف توسعه‌ای و تحولی در این حوزه محقق شود.

در الگوی کشت تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان در این حوزه مدنظر است تا کشاورزان با مدنظر قرار دادن ظرفیت‌های آبی و خاکی استان دانش بومی کشاورزان و بهره گیری بهینه از ظرفیت‌های منطقه‌ای تولید محصولات را انجام دهند.

در این راستا شایسته است آب مورد نیاز کشاورزان به صورت حجمی و بر اساس سند ملی آب و الگوی تراکم کشت مناسب در زمان و مکان مورد توجه قرار گرفته و تحویل منابع آب را به بهره برداران شاهد باشیم.

در این تفاهم‌نامه ضمانت‌نامه های اجرایی، تعهدات آب منطقه‌ای و تعهدات سازمان به صورت روشن تبیین شده و قرار است تعاون روستایی نیز در ایجاد تشکل‌های آب بران حمایت‌های لازم را انجام دهند.

تقی زاده انجام آزمایش‌های تخصصی، همکاری با سازمان جهاد کشاورزی در توانمندسازی فنی تشکل‌ها با الگوی مدیریت مشارکتی، نگهداری، تعمیر، حفاظت و بهره برداری از منابع آب و تأسیسات شبکه‌های آبیاری و زهکشی، محاسبه آب بها بر اساس قانون تثبیت آب بهای زراعی و … را از جمله تعهدات شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اعلام کرد.

سازمان جهاد کشاورزی نیز در قالب این تفاهم‌نامه به تعهدات خود در حوزه‌های مختلف از جمله مشخص کردن محدوده و وسعت اراضی تحت پوشش مدیریت تشکل‌های بهره برداری، اعلام کاداستر و حدود مزارع، توجه به مدیریت یکپارچه اراضی و صیانت از ابزارهای اندازه گیری در این حوزه مدنظر است./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست