آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

سد چمشیر، نجات بخش کشاورزی در سال بی آبی

سد چمشیر، نجات بخش کشاورزی در سال بی آبی

سد و نیروگاه " چمشیر" یکی از طرح های مهم اقتصادی است که تابستان امسال با حضور رئیس جمهور افتتاح شد، این سد با رهاسازی هشت برابری آب نسبت به  دبی ورودی  توانست مشکل کشاورزان پایین دست را با توجه به‌ کاهش نزولات آسمانی و به منظور جبران کسری  آب مورد نیاز کشاورزان برای کشت پاییزه امسال، تا حدودی برطرف کند.

به گزارش آب و غذا به نقل ایرنا ، سد چمشیر برروی رودخانه زهره ساخته شده این طرح در دور دوم سفرهیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسید، طی سال های گذشته بویژه درفصول بارندگی طغیان این رودخانه خسارت های زیادی به بار می آورد که که به همت دولت سیزدهم و راه اندازی این طرح علاوه بر جلوگیری از ویرانگری به بخش رونق کشاورزی رونق داد.

همچنین آبگیری سد بزرگ چمشیر اواخر دی‌ماه سال ۱۴۰۱ با موفقیت انجام شد و نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب حاکی از کیفیت خوب آب پایین‌دست این سازه بزرگ آبی دارد.

به گفته کارشناسان، بعد از آبگیری سد چم شیر، کیفیت آب رودخانه زهره نسبت به گذشته نیز بهتر شده بطوری که این امر مهم در رونق کشاورزی مناطق پایین‌دست سد نقش مهمی داشته است.

رها سازی ۴۸۹ میلیون متر مکعب آب از سد چمشیر

محمدرضا فاضل ، معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر گچساران با بیان اینکه در حال حاضر درصد پرشدگی مخزن سد چمشیر ۱۶ درصد می باشد، گفت: آبگیری این سازه آبی از دی ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و در این مدت ۴۸۹ میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی و حق آبه زیست محیطی از سوی این سد رها سازی شده است.

بدنه سد چم شیر از نوع بتن Rcc و بزرگترین طرح برقی و ابی در حال ساخت در کشور است که با هدف ذخیره ۲/۳ میلیارد متر مکعب آب و بهبود کیفیت و کنترل سیلابها بر روی رودخانه زهره ساخته شده است.

وی با بیان اینکه تراز نرمال مخزن این سد از سطح دریا ۵۹۸ متر می باشد، تصریح کرد: هم اکنون تراز این سد ۵۳۸ متر از سطح آزاد دریا است.

فاضل ورودی آب سد چم شیر را ۶.۵ تا هفت متر مکعب در ثانیه ذکر کرد و گفت: هم اکنون دبی خروجی این سد ۴۵ مترمکعب در ثانیه است.

رها سازی هشت برابری آب نسبت به دبی ورودی سد چمشیر برای کشت پاییزه

حسن بهبودی ، کارشناس فنی سد چمشیر افزود: در حال حاضر نیز باتوجه به دبی ورودی ۶.۵ متر مکعب بر ثانیه، بنا به درخواست کشاورزان پایین دست این سد هم اکنون ۴۵ مترمکعب در ثانیه و معادل هشت برابر دبی ورودی رهاسازی انجام می‌دهد.

تعداد دفعات و میزان بارش در سال آبی جاری در حوزه بالادست سد چمشیر کمتر از حد نرمال و حدود ۹۰ میلیمتربوده است.

با توجه به‌ کاهش نزولات آسمانی و به منظور جبران کسری آب مورد نیاز کشاورزان برای کشت پاییزه، طی ۲ مرحله رهاسازی انجام شد، که در مرحله نخست به مدت یک هفته ۵۰ متر مکعب آب بر ثانیه از این سد رها سازی شد و در مرحله دوم از ۱۴ دی ماه جاری تاکنون میزان آب خروجی از این سد ۴۵ مترمکعب در ثانیه است.

کیفیت متوسط آب مخزن سد چمشیر(EC) ۲ هزارو ۴۰۰ میکرو موس است

این سد که بلندترین سد بتنی- غلتکی غرب آسیا (چمشیر) لقب گرفته در شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد با وجود حواشی زیاد پیش از بهره برداری نخستین تابستان خود را پشت سر گذاشته اما هم اکنون خبری از شوری آب آن که برخی نسبت به آن هشدار داده بودند نیست.

کیفیت متوسط آب مخزن سد چمشیر(EC) در حال حاضر معادل ۲ هزارو ۴۰۰ میکرو موس بر سانتیمتر است.

همچنین این سد با هدف تولید ۴۸۳ گیگاوات ساعت انرژی برق آبی در سال احداث شده است.

ظرفیت نیروگاه ۳ واحد ۵۵ مگاواتی و ۲ واحد کوچک هر یک به ظرفیت ۵/ ۵ مگاوات که در مجموع ۱۷۶ مگاوات است.

هدف از ساخت سد چمشیر ذخیره سیلاب ها و استفاده از آب ذخیره شده برای توسعه و بهبود فعالیت های کشاورزی در پایین دست سد است.

ذخیره ۳۶۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد چمشیر


هم اکنون با وجود بارش های کم در سال آب جاری بیش از ۳۶۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد چم شیر ذخیره است.

از ابتدای سال با توجه به‌ حجم خروجی از سد بطور متوسط ، ۱۶ مترمکعب بر ثانیه دبی خروجی از محور سد بوده است.

در فصل تابستان با وجود دبی ورودی ۵.۵ مترمکعبی رودخانه زهره، دبی خروجی این سد آبی بیش از ۱۵ مترمکعب بر ثانیه و معادل سه برابر دبی ورودی بوده است.

ویژگی های سد چمشیر

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه « چمشیر» گچساران افزود: سد « چمشیر» با هدف ذخیره و بهبود کیفیت آب و کنترل سیلاب ها بر روی رودخانه « زهره» ساخته شده است.

فاضل با اشاره به اینکه آورده متوسط دراز مدت رودخانه « زهره» بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیون متر مکعب است تاکید کرد: ذخیره سیلاب ها و استفاده از آب ذخیره شده برای توسعه و بهبود فعالیت های کشاورزی در پایین دست سد از مهمترین ارمغان های این سازه بزرگ است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه با اخذ مجوز های لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع شد تصریح کرد: سد مذکور پس از ۳۰سال دوران مطالعاتی و هشت سال اجرا به مرحله آبگیری رسید.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست