آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

سطح زیر کشت باغات بادام در چهارمحال و بختیاری به ۲۰ هزار هکتار رسید

سطح زیر کشت باغات بادام در چهارمحال و بختیاری به ۲۰ هزار هکتار رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، از پیشرفت ۹۵ درصدی نخستین شهرک تخصصی بادام کشور در سامان خبر داد و گفت: سطح زیر کشت باغات بادام در استان به ۲۰ هزار هکتار رسید.

حسین برزگر بیان کرد: در حال حاضر با توسعه باغات دیم بادام در سه سال گذشته، بیش از 20 هزار هکتار سطح زیر کشت باغات بادام در استان است.

در سالی که گذشت بیش از 17 هزار هکتار از سطوح باغات بارور بودند که این مسئله به واسطه بارندگی خوب زمستانه و عدم سرمازدگی باغات امسال است. پیش‌بینی می‌شود بیش از 25 هزار تن تولید بادام در سال زراعی جاری باشد.

تولید رتبه اول بادام آبی برای استان پیش‌بینی می‌شود و استمرار کسب این رتبه منوط به اصلاح باغات قدیمی است و ارزش افزوده بادام استان را با شهرک تخصصی بادام بیشتر کنیم.

وی با اشاره به توسعه بهره‌وری آب، توضیح داد: هم‌اکنون 70 درصد باغات استان مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شدند که ضروری است مابقی باغات نیز زیرپوشش این سامانه قرار گیرند.

زیرساخت‌های شهرک تخصصی بادام در شهر سامان در حال احداث است که بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. فراخوان اهلیت‌سنجی متقاضیانی که به دنبال سرمایه‌گذاری و کار در این شهرک هستند، انجام شده ‌و ظرف کمتر از یک ماه آینده پروانه کسب در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

در شهرک تخصصی بادام دو رویکرد اصلی وجود دارد، واحدهای بسته‌بندی و سورت و فرآوری از جمله این دو رویکرد است‌. بادام تنها محصول در استان چهارمحال و بختیاری است که ارزش اقتصادی آن به ازای هر مترمکعب محصولی که تولید می‌شود بالای یک دلار است و ضرورت دارد سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

ابراهیم شیرانی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در ادامه افزود: یکی از مشکلات اصلی که باغات بادام خصوصا در استان چهارمحال و بختیاری دارند، این است که با توجه به وضعیت خوب محصول دهی باغات، نیروی کارگری برای برداشت کم است.

غالبا باغات بادام به‌صورت برق‌آبی هستند که باید آن‌ها را به سمت بهره‌وری از آب برد و سیستم‌های اجرای شبکه‌های سنتی آبیاری به سمت آبیاری پیشرفته و حتی زیرساختی پیش رفت./ایانا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست