آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

سمنان از استان‌های پاک کشور از لحاظ شیوع تب کریمه گنگو است

سمنان از استان‌های پاک کشور از لحاظ شیوع تب کریمه گنگو است

آب و غذا

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: سمنان، با تامین ۲ هزار و ۲۰۰ لیتر سم و سمپاشی محل و جمعیت دامی در معرض خطر، از استان‌های پاک کشور از لحاظ آلودگی دام به بیماری تب کریمه کنگو است.

حمیدرضا حسینی ابراز داشت: بیماری تب کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که از طریق گزش دام توسط نوع کنه بروز می‌کند و تا کنون در استان سمنان شیوع بیماری تب کریمه کنگو گزارش نشده است.

وی ادامه داد: کنه عامل بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال فعال می‌شود و از این رو اداره کل دامپزشکی استان سمنان از اسفند تا شهریور برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو اقدام های پیشگیرانه انجام می‌دهد.

وی افزود: سم‌پاشی از جمله اقدام های پیشگیرانه در برابر شیوع بیماری تب کریمه کنگو محسوب می‌شود و این اقدام در روستاها و مناطق عشایری سراسر استان سمنان  تا پایان فصل گرما ادامه دارد.

حسینی تصریح کرد: محیط و بدن دام برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو سمپاشی می‌شود و تاکنون ۴۲۰ هزار راس دام و ۵۱۱ هزار و ۵۴۰ متر مربع جایگاه نگهداری دام روستایی و عشایری به صورت رایگان سمپاشی شد و این روند ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اضافه کرد: بیش از چهار هزار و ۸۰۰ پیامک و یکهزار برگ اطلاعیه به منظور آموزش و اطلاع‌رسانی  برای پیشگیری از شیوع تب کریمه گنگو بین دامداران عشایری و مناطق روستایی توزیع شده است.

وی یادآور شد: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در اثر تماس با دام آلوده و گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود، اما ویروس عامل این بیماری به شدت به سرما حساس است و در اثر سرما غیرفعال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دام در کشتارگاه‌ها با نظارت دامپزشکی ذبح و بعد از ۲۴ ساعت نگهداری در سردخانه کشتارگاه ها در بازار عرضه می‌شود و شهروندان با خرید گوشت از مراکز معتبر عرضه گوشت از ابتلا به بیماری مصون می مانند.

حسینی بیان کرد: شهروندان برای اطمینان از سالم بودن گوشتِ تازه خریداری شده، آن را بعد از ۲۴ ساعت انجماد در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد زیرصفر مصرف کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان گفت: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو دارای مشخصه ظاهری در گوشت نیست و تنها راه اطمینان از مصرف گوشت، استفاده بعد از ۲۴ ساعت از یخ‌زدگی گوشت است./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست