آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

شناسنامه‌دار کردن باغ‌های کشاورزی سلامت محصولات را تضمین می‌کند

شناسنامه‌دار کردن باغ‌های کشاورزی سلامت محصولات را تضمین می‌کند

آب و غذا

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم باغبانی در پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری مستقر در رامسر گفت : شناسنامه دار کردن باغ های کشاورزی کشور ضامن سلامت و حفظ محصولات در برابر بیماری ها و آفات است.

اسماعیل غلامیان افزود : سال ها با تغیرات اقلیمی شاهد بروز آفات جدید در محصولات مختلف کشاورزی به ویژه در شمال کشور بوده ایم و راهکارهای گوناگونی برای مقابله ، مهار و ریشه کنی آن پیش بینی و ارایه شد اما در برخی از موارد نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

به عنوان نمونه شپشک توت از جمله آفات مهمی است که سال ها پیش برای نخستین بار همراه با قلمه های اصلاح شده توت از ژاپن وارد ایران شد و از آنجایی که میزبان این آفت باغ های از جمله کیوی است افزون بر محدود کردن تولید این محصول به لحاظ صادرات و ارز آوری هم به کیوی کاران به ویژه در مازندران در سال گذشته خسارت وارد کرد.

امروز برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی قوانین و مقررات باید منطبق با موازین بین المللی باشد و مهم ترین آن شناسنامه دار کردن باع هاست و راهکارهایی که به صورت آموزشی و کارگاهی با باغداران و کارشناسان در برخی از نقاط به منظور چگونگی مبارزه با این گونه آفات ارایه می شود که به نظر می رسد اغلب باغداران اقبال خوبی تاکنون از این طرح داشتند.

برابر آمار از سطح حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار باغ های کیوی در مازندران به ویژه غرب این استان ، حدود ۷۰۰ هکتار زیرپوشش این طرح قرار گرفته اند و مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به تازگی در گزارشی به ایرنا اعلاکرد امسال بیش از سه هزار تن کیوی به برخی از کشورها مانند قرقیزستان ، ارمنستان ، روسیه و عراق صادر شد و این میزان محصول از باغدارانی خریداری شد که محصول آن ها با شناسه صادر شد.

درحالی که این طرح مزیت های فراوانی از این نظر که باغدار برای تولید یک محصول سالم و با کیفیت بتواند از نهاده های کشاورزی به درستی استفاده کند یعنی می آموزد از کود به موقع استفاده کند و ضمن آنکه کارشناس ناظر هم به موقع در باغش حضور پیدا می کند و اگر باغ آلوده به آفت باشد با کمترین هزینه پیشگیری می کند

افزون بر این مزیت ها ، سطح ماندگاری این محصولات شناسنامه دار هم در سردخانه ها هم بیشتر می شود و در حقیقت این طرح یک دستورالعمل کاملی است که با اجرای کامل و درست آن باغدار ملزم به رعایت و کنترل آفات و بیماری ها می شود.

برای آنکه باغداران ملزم به تمکین اجرای این طرح شوند باید ساز و کارهای قانونی برای آن تعریف شود به عبارتی اگر دولت قرار است حمایتی از این قشر مولد جامعه کند به عنوان مثال یارانه ای پرداخت کند یا خرید تضمینی محصول از باغداران داشته باشد منوط به رعایت این دستورالعمل باشد البته در این طرح بیشتر این موارد به آن اشاره شده است./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست