آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

شناسنامه‌دارشدن کیوی مشکل صادرات این محصول را رفع کرد

شناسنامه‌دارشدن کیوی مشکل صادرات این محصول را رفع کرد

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی گفت: با اقدام این وزارتخانه و کمک فعالان و تولید کنندگان کیوی برای شناسنامه‌دار کردن این محصول در شرایط فعلی توانسته‌ایم محدودیت‌های کشور هند را برای صادرات کیوی برداریم و هم اکنون این محصول به هند صادر می شود.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ، دکتر زهرا جلیلی مقدم روز شنبه در مراسم رونمایی از سه رقم جدید کیوی در دانشگاه گیلان اظهار کرد: فعلا شناسنامه‌دار شدن کیوی شروع شده که باید در مورد برخی از محصولات دیگر کشاورزی هم این مهم اتفاق بیفتد.

کشورهای دیگر در خرید محصولات کشاورزی پیگیر اطلاع از سموم مورد استفاده در فرآیند تولید محصولات و روند برداشت و پس از برداشت تولیدات هستند.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی در ادامه با اشاره به بازدید دست اندرکاران کشور چین از باغات کیوی ایران در سال گذشته خاطر نشان کرد: آنان در بازدید از سردخانه‌ها و باغات کشور، شرایط تولید این محصول را تایید کردند.

چین در عین آنکه جزو بزرگترین تولیدکنندگان کیوی در دنیاست اما به دلیل تقاضای بالا یکی از بازارهای مصرف این محصول بوده و طی سال‌های گذشته از نیوزلند و شیلی هم این محصول را وارد می کرد.

جلیلی مقدم در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع پس از برداشت محصول، آن را در صادرات تاثیرگذار خواند و افزود: گروه پس از برداشت باید بر روی ماندگاری محصول کیوی و فرآوده‌های جانبی آن کار کنند.

وی با بیان اینکه تولید نهال کیوی هم مهم است، اضافه کرد:نخستین باغ مادری در کشور در گیلان با همکاری بخش خصوصی فعالیت می کندکه کاری ارزشمند است.

کیوی محصولی ارزآور برای کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در سخنانی با بیان اینکه کیوی یکی از محصولات مهم و ارز آور کشور است، اظهار کرد: گیلان یکی از استان‌های مهم در حوزه کشت این محصول است.

صالح محمدی اظهار کرد: سطح زیرکشت کیوی در گیلان هفت هزار و ۵۰۰ هکتار است که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول در این استان تولید می‌شود.

عمده صادرات محصول کیوی به کشورهای فدراسیون روسیه و کشورهای عربی مانند عراق و امارات متحده عربی انجام می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به رونمایی از سه رقم جدید کیوی اظهار کرد: تولید ارقام جدید این محصول یکی از درخواست‌های سازمان جهاد کشاورزی از دانشگاه گیلان بود که محقق شده‌است.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست