آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

فرآوری ۹۵ درصد زیره سبز کشور در سبزوار

فرآوری ۹۵ درصد زیره سبز کشور در سبزوار

آب و غذا

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: حدود ۹۵ درصد زیره سبز کشور در سبزوار به فرآوری می‌رسد که در نهایت این محصول با برند سبزوار به آسیا، اروپا و آمریکا صادر می‌شود.

علی اصغر امانیان در خصوص تولید زیره سبزوار اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸۰۰ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی در سبزوار زیر کشت زیره است و این شهرستان رتبه نخست سطح زیر کشت این محصول را در استان به خود اختصاص داده است.

میانگین عملکرد این محصول در سبزوار در شرایط ایده آل ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد شده است. با توجه به اینکه کشت زیره در این شهرستان به صورت دیم است، عملکرد این محصول به شدت تحت تاثیر شرایط آب‌وهوایی قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با تاکید بر اینکه از چرخه تولید تا صادرات زیره به نسبت سطح زیر کشت این محصول در سبزوار به طور کامل موجود است، افزود: در این شهرستان ۲ کارخانه زیره پاک‌کنی فعال است که ۹۵ درصد تولیدات زیره کل کشور را خریداری، سورت، بسته‌بندی و در نهایت صادر می کند.

این محصول از زمان کاشت، داشت و برداشت به صورت مستقیم و غیر مستقیم زمینه اشتغال خوبی را در سبزوار ایجاد کرده است.

با توجه به جایگاه بسیار بالایی که زیره سبزوار در کشور دارد، مدیریت جهاد کشاورزی اقدام به برگزاری همایش‌هایی در خصوص تولید این محصول کرده است. همچنین با توجه به وجود اولین مرکز تحقیقات کشاورزی استان در سبزوار، در حال پیگیری برای راه‌اندازی یک مرکز تحقیقات زیره در این شهرستان نیز هستیم.

مدیریت جهاد کشاورزی سبزوار در بهمن ماه سال گذشته بورس زیره را در این شهرستان راه‌اندازی کرد و در حال حاضر خرید و فروش این محصول از طریق بورس انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در خصوص مزایای کشت زیره تاکید کرد: این محصول به دلیل کم‌هزینه بودن مراحل آماده‌سازی، کاشت داشت و برداشت زیره سبز نسبت به سایر محصولات منطقه، طول دوره رشدی کوتاه، عدم نیاز به آبیاری زیاد به دلیل انطباق دوره رشدی با نزولات جوی منطقه برای کشاورز یک کشت جانبی محسوب می‌شود که درآمد بسیار بالایی دارد.

وی عوامل طبیعی و کمبود بارندگی را تنها عامل محدودکننده تولید زیره در سبزوار ذکر کرد و افزود: این محصول خاصیت دارویی بسیار بالایی دارد و همچنین قیمت زیره سبز متاثر از قیمت جهانی است، به همین دلیل در صورت افزایش بارندگی‌ها درآمد خوبی را برای کشاورزان به همراه دارد.  

با توجه به اینکه سبزوار تنها خواستگاه زیره کشور است، مدیریت جهاد کشاورزی شرایط لازم و کافی را برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم ساخته است./ایسنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست