آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

قرق شکنی در مراتع مازندران

قرق شکنی در مراتع مازندران

مراتع مازندران همزمان با اوایل خردادماه بر رودی دام های سبک و سنگین گشوده می شود و به این آیین به اصطلاح قرق شکنی می گویند.

به گزارش آب و غذا به نقل مهر ، همه ساله در فصل بهار وقتی که طبیعت سرسبز مازندران به روزهای پایانی بهشتی ترین ماه سال یا اوایل خردادماه می‌رسد، مراتع ییلاقی استان بر روی دام‌های سبک و سنگین دامداران سنتی گشوده می‌شود و مازندرانی‌ها به اینجا به جایی دام و تعلیف آنها در مرتعی پر از علوفه که دستکم هشت ماه دست نخورده باقی مانده بود، قرق شکنی می‌گویند.

قرق به معنای بستن مراتع به روی دام هاست و قرق شکنی نیز به باز شدن مراتع برای چرای دام‌ها گفته می‌شود. قرق شکنی از سنت‌های دیرینه دامداران در مازندران است که در مناطق ییلاقی و کوهستانی با برگزاری آئین‌های خاصی آغاز می‌شود.

مراتع مناطق ییلاقی همه ساله در فصل پاییز به منظور ایجاد تعادل بین ظرفیت مراتع و تعداد دام‌ها و همچنین حفظ پوشش گیاهی، بر روی دام‌ها بسته می‌شود و پس از رشد کافی گیاهان در اواخر ماه اردیبهشت یا اوایل خرداد گشوده می‌شود.

زمان آغاز چرای دام‌ها در مناطق ییلاقی بر اساس پروانه چرای دامداران، شرایط رویش گیاهی منطقه و همچنین تغییرات جوی و آمادگی مراتع بنا به تشخیص اداره منابع طبیعی و هماهنگی با دامداران تعیین می‌شود.

غرب مازندران دارای ۱۹۷ هزار هکتار عرصه‌های مرتعی است.

نظرات