آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

مبارزه بیولوژیک با کرم پیله‌خوار نخود در ۲۰۰۰ هکتار از مزارع لرستان

مبارزه بیولوژیک با کرم پیله‌خوار نخود در ۲۰۰۰ هکتار از مزارع لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از مبارزه بیولوژیک با کرم پیله‌خوار نخود در سطح ۲۰۰۰ هکتار از مزارع استان خبر داد.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایسنا ، سید عماد شاهرخی امشب ۱۶ خرداد ماه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب که در محل استانداری لرستان برگزار شد، اظهار کرد: امسال ۴۷ هزار و ۱۹۶ هزار هکتار از اراضی لرستان به کشت گندم آبی و دیم اختصاص داده شد و خوشبختانه رشد ۹.۳ درصدی خرید گندم را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه تا ۱۵ خردادماه، ۲۴ هزار و ۷۵۹  تن گندم در استان خریداری شده که این خرید تضمینی تا ۱۵ شهریورماه جاری ادامه دارد، بیان کرد: همچنین ۵۱۴۴ تن در سامانه ثبت نشده است و در مجموع میزان خرید گندم تاکنون ۲۹ هزار و ۹۰۳ تن بوده است.

با توجه به بارندگی‌هایی که در استان شاهد بودیم اقدامات مناسبی در راستای مبارزه با آفات انجام شده و با تمهیدات اندیشیده شده و استفاده از تجهیزات و دانش فنی و بروز فصل زراعی خوبی را پیش‌رو خواهیم داشت.

همچنین تا ۱۵ خردادماه ۲۷۰ تن کلزا از کشاورزان شهرستان پلدختر خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود که در خرید دانه‌های روغنی رشد ۱۳.۸ درصدی در استان را شاهد باشیم.

وی در ادامه با انتقاد عدم پرداخت بدهی هفت میلیارد تومانی کاملیناکاران از سوی پیمانکار، اظهار کرد: ۹ ماه است که این پیمانکار شرکت خصوصی طلب این کشاورزان را پرداخت نکرده و ضرورت دارد این مهم از طریق وزارتخانه پیگیری و تعیین تکلیف شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ اعتباری از طرف سازمان حفظ نباتات برای مبارزه بیولوژیک در نظر نگرفته شده بود، گفت: با پیگیری ریاست سازمان تفاهم‌نامه‌ای برای مبارزه بیولوژیک با کرم پیله‌خوار نخود در سطح ۲۰۰۰ هکتار از مزارع استان با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و با استفاده از رهاسازی زنبور براکون به تعداد چهار میلیون فروند امضا شد، تصریح کرد: عملیات مبارزه با این آفت در حال اجراست و لرستان جزو سه استانی است که امسال توانسته این عملیات را اجرایی کند.

نظرات