آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

محدودیت تولید غذا در دهه های آینده را با نوآوری های کشاورزی جبران کنیم

محدودیت تولید غذا در دهه های آینده را با نوآوری های کشاورزی جبران کنیم

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به پیش بینی های انجام شده برای سال های آینده در خصوص کاهش تولید غذا در پی محدودیت منابع اشاره کرد و گفت: برای پاسخ به تنش های محیطی و کمبود منابع آب و خاک بایستی از ظرفیت نوآوری و دانش بنیان استفاده کنیم.

«کریم احمدی صومعه» در آیین افتتاح نخستین دوره آموزشی جذب و ارزیابی نخبگان جدیدالاستخدام وزارت جهاد کشاورزی که در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) این وزارتخانه واقع در استان البرز در حال برگزاری است، افزود: کشور ما در سال ۱۳۵۷ ۳۵ میلیون نفر جمعیت داشت که ۲۵ میلیون تن نیز انواع محصولات کشاورزی را تولید می کرد که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۸۴ میلیون نفر با ۱۲۵ میلیون تن تولید محصول رسید.

آب ناخالص برای این حجم تولید ۷۲ میلیارد مترمکعب است که ۷۵ درصد انرژی مورد نیاز مردم را از طریق محصولات کشاورزی تولید می کند.

با پیش بینی های انجام شده در افق ۲۰۵۰ و با سیاست گذاری های انجام شده جمعیت ایران به ۱۰۳ میلیون نفر خواهد رسید که نیاز به ۱۸۰ میلیون تن غذا از طریق محصولات کشاورزی دارد.

این در حالی است که میزان آب ناخالص در آن سال به ۶۵ میلیارد مترمکعب خواهد رسید که با این حجم آب می توان ۱۱۰ میلیون تن تولید غذا داشته باشیم.

با این وضع باید کاری کنیم که با این محدودیت ها غذا را با استفاده از شیوه های نوین و دانش بنیان و بهره وری و همچنین بهره مندی از ظرفیت نخبگانی تولید کنیم.

تنوع زیستی ایران ۱۰ درصد کاهش می یابد

احمدی صومعه به دیگر تغییرات ایجاد شده در افق ۲۰۵۰ اشاره کرد و افزود: در این سال با کاهش ۱۰ درصدی تنوع زیستی، کاهش ۱۳ درصدی جنگل های اولیه و کاهش بدون بازگشت ۵۰ درصد تنوع زیستی ایران روبرو خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد منابع ژنتیکی ایران در اختیار سازمان تات قرار دارد، اظهار کرد: ایران بزرگترین تولید کننده در محصولاتی همچون گل محمدی، انار، زرشک است و بزرگترین مهد تمدن کشاورزی در دنیا است.

۹۸ درصد بذور غلات به ویژه گندم و جو با ارزش ۷۰۰ میلیون دلار در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تولید می شود و ۸۰ میلیون تن محصولات زراعی در حدود ۱۱ میلیون هکتار عرصه کشاورزی تولید می شود.

وی به دیگر پتانسیل های سازمان تات اشاره کرد و گفت: ۸۴ درصد واکسن های انسانی مصرف پزشکی، ۹۳ درصد واکسن های دامی، ۳۲ درصد واکسن های مصرف طیور و ۵۰ درصد سرم های درمانی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی زیرمجموعه این سازمان تولید می شود.

احمدی صومعه با بیان اینکه ایران جزو یکی از ۱۰ کشور برتر جهان در تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود، افزود: همچنین سالانه ۱۸ میلیون تن محصولاتی در حوزه دامی همچون شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، عسل و ماهی تولید می کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه این سازمان بزرگترین زیست بوم فناوری و نوآوری را در بخش کشاورزی ایجاد کرده، اظهار کرد: اولین پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی سال گذشته در مقابل مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) راه اندازی شده است.

وی به ایجاد ۹ دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: همچنین ۳۴ مرکز رشد و ۴۷۱ هسته و واحد فناور نیز توسط این مرکز ایجاد و ۱۰۴ هسته و واحد فناور موفق نیز پس از بلوغ در این سازمان، خروج داشته اند.

وی با اشاره به راه اندازی ۴۰ مزرعه نوآوری در سال جاری، افزود: همچنین ۷۵ فناوری این سازمان به بخش خصوصی منتقل شده است.

تکیه اصلی کشور برای توسعه بر منابع انسانی است

معاون آموزش سازمان تات و رییس مرکز آموزش و ترویج کشاورزی این سازمان نیز در این آیین گفت: کشورها برای توسعه و پیشرفت خود بر اساس داشته هایشان برنامه ریزی می کنند که در ایران هم در قالب برنامه های توسعه پنج ساله برنامه هایی ارایه می شود که این توسعه ۲ رویکرد دارد که یکی با تکیه بر منابع پایه هر کشور است و دیگر با تکیه بر منابع انسانی است.

وی با بیان اینکه بعضی از کشورها مثل هلند در برنامه های توسعه ای خود خیلی موفق بوده اند، افزود: این کشور بر روی نیروی انسانی خود بخوبی سرمایه گذاری کرده و دانش در این کشور توسعه خوبی داشته و در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی زبانزد شده است.

به ازای هر مترمکعب آب استفاده شده در این کشور ۲۰ دلار درآمد ایجاد شده ولی در کشورهای دیگر همچون آمریکا به ازای هر مترمکعب سه تا پنج دلار درآمدزایی شده است.

اگر بخواهیم توسعه پایداری داشته باشیم باید مبنای خود را دانش بنیانی و نگرش و توجه به نیروی انسانی قرار دهیم که در این صورت امکان پیمودن این مسیر را با توجه به ظرفیت های موجود داریم.

به همین منظور باید نگاه مبنا بنیان خود را به نگاه دانش بنیان مبتنی بر تکنولوژی و فناوری که مرکز آن نیروی انسانی است عبور کرده تا توسعه را رقم بزنیم.

در وزارت جهاد کشاورزی حدود ۶۴ هزار نفر مشغول فعالیت هستند تا امنیت و اقتدار غذایی کشور را رقم بزنند و غذای پایدار و قابل دسترسی را تولید بکنند ضمن اینکه در سازمان تات نیز توجه به نیروی انسانی برای توسعه در اهمیت قرار گرفته است.

معاون آموزش سازمان تات با بیان اینکه در مرحله جذب نخبگان در وزارت جهاد کشاورزی ۲۰۰ نفر نخبه فارغ التحصیل جذب شده اند و وارد این بخش خواهند شد، اظهار کرد: ورود این نیروی انسانی ظرفیتی بی نظیر در تات ایجاد خواهد کرد.

کشوری که غذای خود را تامین نکند نمی تواند دم از استقلال بزند

ابراهیمی با بیان اینکه امروز کشور که نتواند غذای خود را تامین کند نمی تواند دم از استقلال و آزادی بزند، گفت: نقش نخبگان یک نقش کلیدی و اساسی برای توسعه بخش کشاورزی است.

کارگاه آموزشی بدو خدمت نخبگان جذب شده در وزارت جهاد کشاورزی به مدت ۱۰ روز ادامه دارد./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست