آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

محصولات کشاورزی براساس واقعیت قیمت‌گذاری شود

محصولات کشاورزی براساس واقعیت قیمت‌گذاری شود

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه با تاکید بر اینکه شورای قیمت‌گذاری بر اساس واقعیت نرخ محصولات کشاورزی را تعیین کند و دولت نیز دیدگاه خود در مورد خرید این محصولات را عوض کند، گفت: دولت باید اول تولید کننده را دریابد زیرا اگر آنها راضی نباشند به سمت کشت‌های دیگر می‌روند و محصولی مانند جو در استان کرمانشاه با کمبود مواجه خواهد شد.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ، ناصر مرادی با بیان اینکه سال گذشته استان کرمانشاه با ۴۰۰ هزار تُن، تولید کننده برتر جو در ایران و مقام اول تولید این محصول را به خود اختصاص داد، افزود: قیمت گذاری ناصحیح منجر به بی انگیزگی کشاورزی در کشت این محصول می شود.

شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت را مشخص می کند و دقیقا در همان شورا باید فکری به حال کشاورزان و تولیداتشان از جمله جو شود؛ وقتی قیمت مصوب و رقابتی محصولی مانند جو کیلویی ۱۰ هزار تومان تعیین می شود این محصول در بازار با قیمت پایین‌تری از کشاورز خریداری می شود.

هر سالی که قیمت خوب و به نفع کشاورز بوده کشاورز محصول مورد نظر را بسیار بیشتر از سال های قبل کشت کرده و برعکس این موضوع نیز اتفاق افتاده است؛ منبع درآمد کشاورز محصولاتش است و اگر قیمت به نفع او نباشد به سمت محصولات دیگر می رود و اگر این اتفاق بیافتد با کاهش محصولات کشاورزی در استان روبه رو می شویم و مجبور به واردات می شویم.

جو نسبت به گندم آفت کمتری دارد و در صورت قیمت گذاری مناسب کشاورز راغب تر است برای کاشت این محصول تا محصولات دیگر اما با توجه به قیمت گذاری کنونی به احتمال زیاد بسیاری از کشاورزان سال های آینده از کشت این محصول صرف نظر می کنند.

بعید است در سیلوهای استان تخلفی برای خرید ارزان وجود داشته باشد مگر به تناسب جدول خرید متناسب با کیفت محصول قیمت بالا و پایین شود.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست