آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

مطالعه ۲۶ طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی انجام شد

مطالعه ۲۶ طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی انجام شد

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: مطالعه ۲۶ طرح تحقیقاتی سال گذشته در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان انجام شد.

«غلامرضا گودرزی» افزود: این تحقیقات در زمینه علوم زراعی و باغی، گیاه‌پزشکی، علوم دامی، فنی و مهندسی، منابع طبیعی و آبخیزداری در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی انجام شد.

مدیریت آفت کرم غلاف خوار لوبیا، بهینه سازی الگوی کشت محصولات زراعی در دشت فراهان، تعیین آب مصرفی محصولات مهم زراعی و باغی، تعیین الگوی مناسب ساماندهی خشکه رودها، تولید محصول گل محمدی در اراضی دیم شیبدار و تعیین مناسب‌ترین فاصله کاشت بر روی عملکرد تولید چوب کلن‌های موفق صنوبر در اقلیم‌های مختلف استان مرکزی از جمله مهمترین تحقیقات انجام شده در این مرکز بوده‌ است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی از آغاز مطالعه ۱۲ طرح تحقیقاتی جدید در این مرکز خبرداد و گفت: تحقیق و بررسی در زمینه مدیریت آفات لوبیا، ارزیابی مقاومت انار به بیماری، ارزیابی زراعی روش‌های آبیاری در ارقام لوبیا، ساخت و بررسی اثرات استفاده از بلوک‌های نمکی ید دار برای گوسفند و پایش کیفی مراتع استان از مهمترین طرح‌هایی بود که مطالعه آنها سال گذشته در این استان آغاز شد.

سال گذشته، ۳۰۱ دوره آموزشی در قالب ۶ هزار و ۷۱۲ نفر و ۳۰ هزار و ۶۴ نفر روز برای بهره‌برداران بخش کشاورزی استان مرکزی برگزار شد.

پنج هزار و ۳۱۴ نفر روز دوره‌های آموزش ضمن خدمت نیز توسط این مرکز برای کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد و ۵۵۵ نفر در بخش آموزش بزرگسالان (سنجش مهارت) و ۱۱۴ نفر از دانش‌آموزان هنرستان کشاورزی پردیس ساوه تحت آموزش قرار گرفتند.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بزرگترین مرکز پژوهشی در حوزه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در استان است که دارای سه معاونت پژوهش و فناوری، آموزشی و برنامه‌ریزی، ۲ پردیس تحقیقاتی و آموزشی لوبیای خمین و انار ساوه، پنج ایستگاه تحقیقاتی، هفت آزمایشگاه تخصصی، هفت کلکسیون بزرگ در سطح کشور شامل (انار، لوبیا، گل محمدی، گیاهان دارویی، آویشن، صنوبر، پسته وحشی) است./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست