آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

مطالعه ۵۵ طرح در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان مرکزی پایان یافت

مطالعه ۵۵ طرح در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان مرکزی پایان یافت

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: مطالعه ۵۵ طرح تحقیقاتی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان پایان یافت.

«غلامرضا گودرزی»  افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون هر ساله به طور متوسط ۹۰ عنوان طرح تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف کشاورزی، علوم دامی و منابع طبیعی توسط محققین مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی به مرحله اجرا درآمده‌ است.

وی با یادآوری خاتمه برخی از طرح‌های تحقیقاتی این مرکز در مدت ۲ سال گذشته ادامه داد: نتایج این طرح‌ها به صورت گزارش نهایی منتشر شده که از شاخص ترین این آنها می توان به طرح‌های مدیریت آفت کرم غلاف خوار لوبیا، بهینه سازی الگوی کشت محصولات زراعی در دشت فراهان، تعیین آب مصرفی محصولات مهم زراعی و باغی و تعیین الگوی مناسب ساماندهی خشکه رودها اشاره کرد.

تولید محصول گل محمدی در اراضی دیم شیبدار و تعیین مناسب‌ترین فاصله کاشت بر روی عملکرد تولید چوب کلن‌های موفق صنوبر در اقلیم‌های مختلف استان از دیگر طرح‌های مطالعه شده در این مدت بوده‌ است.

۶۵ عنوان مقاله علمی پژوهشی، طرح‌های تحقیقاتی این مرکز در مدت ۲ سال گذشته با تلاش پژوهشگران مرکز در مجلات داخلی و خارجی به چاپ رسیده‌ است.

همچنین در مدت ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم با مشارکت محققان مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، گندم آبی رقم «سیمین»، ۲ رقم لوبیا به نام‌های «گیل» و «ساحل»، یک رقم لوبیا سبز (آریان)، نامگذاری معرفی شده‌ است.

معرفی یک رقم صنوبر با قابلیت تولید بیشتر از ۴۰ متر مکعب در هکتار (تولید ارقام مرسوم ۱۰ تا ۱۵ مترمکعب در هکتار بوده) با هدف افزایش بهره وری در تولید محصول، استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی و انطباق بیشتر با تغییرات اقلیمی از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در این مدت بوده‌ است.

گودرزی از جهش هشت برابری در تولید هسته‌های اولیه بذری غلات دیم استان مرکزی و توسعه ارقام جدید گندم و جو ( ارقام گندم دیم «شالان» و «واران» و ارقام جو دیم «قافلان» و «آرتان») خبرداد و افزود: افزایش تولید بذر غلات با هدف افزایش ضریب امنیت غذایی و تهیه هسته‌های اولیه بذری، بومی سازی و تولید گیاه روغنی کاملینا برای ایجاد تناوب در دیمزارها و تامین بخشی از نیاز روغن کشور، برای اولین بار در این مرکز انجام شده‌ است.

همچنین تامین بذر این گیاه روغنی برای برنامه‌ریزی و توسعه کشت در بیش از ۴۰۰ هکتار در اراضی دیمزار و کم بازده استان مرکزی در سال گذشته توسط سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شد.

با توجه به اینکه بذر و نهال از جمله اصلی‌ترین و مهمترین نهاده در تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود کارشناسان واحد تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال این مرکز در مدت ۲ سال گذشته بر کنترل و گواهی ۱۹ هزار و ۶۰۰ تن بذر اصلاح شده ارقام زراعی و یک میلیون و ۹۰۰ هزار اصله نهال درختان مثمر در استان نظارت داشتند.

با هدف ارتقای دانش مهارتی بهره برداران در معاونت آموزش این مرکز ۵۰ هزار نفر روز تحت آموزش‌های مهارتی قرار گرفتند که این مهم کسب رتبه سوم کشوری در آموزش بهره برداران در بین مراکز تحقیقاتی کشور در سال گذشته را به همراه داشت.

هنرستان کشاورزی پردیس انار ساوه با هدف تربیت کشاورزان آینده و جوان سازی بخش کشاورزی توسط مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید و تا کنون ۱۲۱ دانش آموز در ۲ رشته کارودانش کشت و پرورش گیاهان دارویی و کشت و پرورش گل و گیاهان زینتی و یک رشته فنی حرفه‌ای تعمیر ماشین‌های کشاورزی جذب و تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

در راستای انتقال دانش به بهره برداران ۴۳ مورد روز و هفته انتقال یافته‌های تحقیقاتی توسط محققان مرکز برگزار شده و محققان مرکز ۳۴۵ مورد بازدید در قالب محققان معین و یاوران تولید از عرصه‌های تولیدی داشتند و با بررسی مسائل و مشکلات منطقه راهکارها و توصیه‌های فنی لازم را به کشاورزان ارائه کردند.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بزرگترین مرکز پژوهشی در حوزه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در استان است که دارای سه معاونت پژوهش و فناوری، آموزشی و برنامه‌ریزی، ۲ پردیس تحقیقاتی و آموزشی لوبیای خمین و انار ساوه، پنج ایستگاه تحقیقاتی، هفت آزمایشگاه تخصصی، هفت کلکسیون بزرگ در سطح کشور شامل (انار، لوبیا، گل محمدی، گیاهان دارویی، آویشن، صنوبر، پسته وحشی) است./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست