آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

نکاتی برای مدیریت مصرف آب در تهیه غذای خانواده

نکاتی برای مدیریت مصرف آب در تهیه غذای خانواده

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: آنچه می‌خوریم و نحوه تولید غذا بر آب تاثیر می‌گذارد و باید با انتخاب غذاهای محلی و فصلی و تازه، هدر دادن کمتر غذاها و حتی با کاهش ضایعات مواد غذایی و یافتن راه‌های ایمن برای استفاده مجدد از مواد غذایی باقیمانده و همچنین جلوگیری از آلودگی آب، در وضعیت نگهداری منابع آب تفاوت ایجاد کرد.

مهنوش صاحبدل با اشاره به روز جهانی غذا اظهار کرد: ۱۶ اکتبر (۲۴ مهرماه) از سوی سازمان خواربار و کشاورزی جهانی (FAO) به عنوان روز جهانی غذا نام‌گذاری شده است و امسال شعار "آب زندگی است، آب غذا است، هیچ کسی را محروم نکنید" برای این روز انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه می‌توانیم با رعایت نکات تغذیه‌ای، مصرف آب را مدیریت کنیم، افزود: برای حیات زمین، آب ضروری است. بیش از ۵۰ درصد از بدن ما را آب تشکیل می‌دهد و حدود ۷۱ درصد از سطح زمین را آب پوشش می‌دهد. تنها ۲.۵ درصد آب شیرین، مناسب برای شرب و کشاورزی است و بیشتر آن مناسب مصارف صنعتی است. 

آب یک نیروی محرکه برای مردم، اقتصاد و طبیعت و اساس غذای انسان است. در واقع، کشاورزی ۷۲ درصد از برداشت جهانی آب شیرین را تشکیل می‌دهد اما مانند همه منابع طبیعی، آب شیرین نیز بی‌نهایت نیست.

 رشد سریع جمعیت، شهرنشینی، توسعه اقتصادی و تغییرات آب و هوایی منابع آبی سیاره را تحت فشار فزاینده‌ای قرار می‌دهد. در عین حال، منابع آب شیرین به ازای هر نفر در دهه‌های گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است و دسترسی به آب و کیفیت آب به دلیل چندین دهه استفاده و مدیریت نامناسب، استخراج ییش از حد از آب‌های زیر زمینی، آلودگی و تغییرات آب و هوایی به سرعت در حال بدتر شدن است. متاسفانه این خطر وجود دارد که این منبع گرانبها را به نقطه‌ای بی‌بازگشت بکشانیم. 

لزوم مدیریت مصرف عاقلانه آب 

زمان آن رسیده که عاقلانه مصرف آب مدیریت شود. باید بیشتر مواد غذایی و کالاهای ضروری کشاورزی با آب کمتری تولید شوند. در عین حال باید این اطمینان وجود داشته باشد که آب به طور مساوی توزیع می‌شود، سیستم‌های غذایی آبزیان حفظ می‌شوند و هیچ کس از دسترسی به آن باز نمی‌ماند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه همه با هم می‌توانیم برای آینده غذا، مردم و کره زمین و حفظ منابع آبی کاری انجام دهیم، افزود: همه ما نیاز داریم که آب را حفظ کنیم و روش استفاده از آن را در زندگی روزمره خود بهبود ببخشیم. آنچه می‌خوریم و نحوه تولید غذا بر آب تاثیر می‌گذارد. ما می‌توانیم با انتخاب غذاهای محلی و فصلی و تازه، هدر دادن کمتر غذاها و حتی با کاهش ضایعات مواد غذایی و یافتن راه‌های ایمن برای استفاده مجدد از مواد غذایی باقیمانده و همچنین جلوگیری از آلودگی آب، در وضعیت نگهداری منابع آب تفاوت ایجاد کنیم.

توصیه‌های تغذیه‌ای کاربردی برای کاهش هدر رفت آب

توصیه می‌شود از یک رژیم غذایی مناسب برای آب پیروی شود. میوه‌ها و سبزی‌های فصل انتخاب شوند زیرا معمولا برای تولید به آب کمتری نیاز دارند. باید سعی شود مواد غذایی که به آب کمتری نیاز دارند مانند حبوبات را به رژیم غذایی اضافه کنیم. 

هنگام خرید مواد غذایی باید محصولات تازه انتخاب کرد زیرا به طور کلی سالم‌تر هستند و نسبت به غذاهای فرآوری شده به آب کمتری نیاز دارند. بهتر است محصولاتی مانند برنج و پروتئین‌های حیوانی (گوشت‌ها) که آب زیادی برای تولید نیاز دارند کمتر مصرف شود و به جای آن بیشتر از حبوبات که آب کمتری برای تولید نیاز دارند مصرف کنیم. 

مدیریت غذای خانواده 

باید با توجه به وضعیت افراد خانواده غذا تدارک دیده شود. مثلا سهم سالمندان و یا کودکان را متناسب شرایط آن‌ها محاسبه کرد. توصیه می‌شود از همه قسمت‌های سبزی‌ها مانند ساقه و برگ تازه آن برای غذای اصلی، سوپ و یا سالاد استفاده کرد.

در صورت اضافه ماندن غذا در یک وعده، باید برای وعده‌های دیگر حجم کمتری غذا تهیه کرد یا باقیمانده غذا را در وعده بعدی با اندک تغییر دوباره مصرف کرد. 

در صورت وجود باقیمانده غذا بعد از خنک شدن بر حسب زمان مصرف، آن را در ظروف مناسب درب دار در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. اضافه میوه‌ها را نیز به صورت برگه‌های خشک، لواشک یا کمپوت کم شیرین تهیه و استفاده کنید و اضافه سبزیجات را نیز پس از شست‌وشو خشک یا فریز کنید./ایسنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست