آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

هشدار دامپزشکی اردبیل در خصوص خطر شیوع تب کنگو

هشدار دامپزشکی اردبیل در خصوص خطر شیوع تب کنگو

آب وغذا

در پی شروع فصل گرما و ماه‌های پرخطر از نظر آغاز فعالیت و تکثیر کنه‌ها، دامپزشکی استان اردبیل در خصوص شیوع بیماری تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد.

در این اطلاعیه که روز چهارشنبه انتشار یافت، اداره‌کل دامپزشکی استان اردبیل از شهروندان خواست تا از تماس غیرضروری با دام‌های زنده یا مصرف گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی و خارج از کشتارگاه‌ها تهیه و در چرخه مصرف وارد می‌شود، خودداری کنند.

در این اطلاعیه از شهروندان خواسته شده است تا هنگام خرید گوشت قرمز از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان کامل حاصل نموده و فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی کددار تهیه کنند.

در ادامه این اطلاعیه خطاب به دامداران آمده است: یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از تب کنگو سمپاشی است و در این راستا با تمهیدات انجام شده سموم مورد نیاز به اندازه کافی تامین شده و دامداران می‌توانند برای تهیه آن به نزدیک‌ترین داروخانه دامپزشکی مراجعه و سموم مورد نیاز خود را به قیمت مصوب تهیه نمایند.

همچنین اطلاعیه مذکور تاکید دارد: تماس با دام آلوده، ذبح، قطعه قطعه کردن لاشه تازه، مصرف گوشت  تازه خام و نیم پز، تماس با خون و ترشحات دام بیمار و گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست دام از مهم‌ترین راه‌های انتقال این بیماری به انسان است و از این رو رعایت حفاظت فردی (استفاده از دستکش، لباس کار، چکمه و عینک) توصیه می‌شود.

بر اساس این اطلاعیه ، اگرچه تاکنون موردی از این بیماری در استان اردبیل گزارش نشده و این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیری مشاهده می‌شود، اما لازم است مردم توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی را برای مصرف گوشت و فرآورده‌های خام دامی مورد توجه قرار دهند.

بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که در دام علائم کلینیکی خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌توان به این بیماری پی برد؛ اما می‌تواند به صورت مستقیم از دام به انسان یا از طریق گزش انسان توسط کنه آلوده منتقل شود.

بر این اساس لاشه دامی که در کشتارگاه و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی ذبح می‌شود، به مدت ۲۴ ساعت در سالن‌های پیش‌سرد و سردخانه‌ها در دمای بین صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری شده و پس از اطمینان نسبت به از بین رفتن ویروس، گوشت و آلایش خوراکی وارد چرخه مصرف انسانی می‌شود./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست