آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

هفت هزار و ۸۵۴ تن آبزی در کرمانشاه تولید شد

هفت هزار و ۸۵۴ تن آبزی در کرمانشاه تولید شد

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت: هفت هزار و ۸۵۴ تُن انواع آبزیان در مزارع سردآبی و گرم‌آبی و سایر منابع آبی این استان در سال جاری تولید و روانه بازار مصرف شده است.

سهراب صحرایی با بیان اینکه بیشترین میزان تولید در بخش ماهیان سردابی است اظهار کرد: از مجموع تولیدات ماهی در سال جاری در استان، ۶ هزار و ۵۸۰ تن را ماهیان سردابی تشکیل می دهد که پیش بینی می شود این میزان تا پایان امسال به ۱۳ هزار و ۷۰۰ تن برسد.

از مجموع تولیدات حوزه شیلات استان کرمانشاه در سال جاری همچنین ۸۷۰ تن به ماهیان گرمابی، ۱۵۰ تن به ماهیان در قفس، ۲۵۰ تن ماهیان آب های طبیعی و نیمه طبیعی و چهار تن نیز به ماهیان خاویاری اختصاص دارد.

در حوزه ماهیان زینتی نیز اقدامات خوبی در استان انجام گرفته است به طوری که در سال جاری ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار قطعه انواع ماهیان زینتی تولید و روانه بازار مصرف شد که این میزان تا پایان امسال پیش بینی می شود به چهار میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه افزایش پیدا کند.

مراکز تولید ماهیان زینتی هم اینک عمدتا در داخل شهرها هستند که باید ساماندهی شده و به شهرک های کشاورزی انتقال پیدا کنند.

افزایش تولیدات آبزیان به ۳۰ هزار تن در سال

در برنامه هفتم توسعه استان پیش بینی شده است مجموع تولیدات آبزیان استان به ۳۰ هزار و ۱۵۰ تن ( تا پایان سال ۱۴۰۵) و در حوزه پرورش ماهیان زینتی نیز به ۶ میلیون قطعه افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در سفر دور نخست رییس جمهور به این استان، هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و اجرای طرح‌های آبزی پروری به تصویب رسید افزود: پیش‌بینی شده با استفاده از این اعتبار هفت طرح نیمه تمام کلان و شاخص و پنج طرح جدید و اولویت‌دار در استان به اجرا گذاشته شود که اجرای آنها می تواند تحول شگرفی را در بحث افزایش تولید و اشتغالزایی در استان به همراه داشته باشد.

صحرایی با بیان اینکه در صورت تامین به موقع این اعتبار اجرای آنها بین ۲ تا سه سال زمان دربرخواهد داشت، اضافه کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها پیش‌بینی شده است میزان تولید آبزیان در استان کرمانشاه به میزان بیش از ۱۳ هزار تن افزوده شود.

از جمله طرح های شاخصی که پیش بینی شده با استفاده از این اعتبار اجرا شود فاز دوم مجتمع ماهیان گرمابی شهدای قصرشیرین، طرح ماهیان سردآبی پاوه و یک طرح هزار هکتاری دیگر در سومار است.

با توجه به کمبود نزولات آسمانی، تامین آب یکی از اهداف این اداره کل حرکت به سمت و سوی مکانیزه کردن مزارع و استفاده از تکنولوژی و تجهیزات جدید در امر پرورش ماهی است./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست