آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

پیش‌بینی برداشت ۴ تن ریواس از اراضی تربت‌حیدریه

پیش‌بینی برداشت ۴ تن ریواس از اراضی تربت‌حیدریه

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه گفت: امسال سطح زیرکشت ریواس در این شهرستان حدود ۷۰۰ هکتار بوده و پیش‌بینی شده از این میزان، نزدیک چهار تن محصول برداشت شود.

علیرضا قادری اظهار کرد: ریواس این شهرستان در ارتفاعات کامه، بکاول و صنوبر بهره‌برداری می‌شود، برداشت این محصول تنها در اراضی ملی انجام و فعالیت بخش خصوصی در این اراضی در حکم یک فعالیت غیرقانونی محسوب می‌شود.

هر چند ریواس یک گیاه وحشی و خودرو است، اما کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، غالباً در اسفند سال قبل اقدامات اولیه نظیر خاکریزی را انجام می‌دهند و ما نیز تاکنون بارها از آنها خواستیم فعالیت‌های خود را در قالب یک طرح اولیه و قانونمند، به اداره منابع طبیعی ارائه کنند.

دلیل استنکاف این افراد، پرداخت هزینه اولیه برای تشکیل پرونده و ارائه طرح و تعهدات قانونی است که شوربختانه تاکنون از انجام آن، سرباز زده‌اند.

این در حالی است که در اراضی روستاهای اسفیز و دافی در بخش کدکن، بحث گیاه آنغوزه با متقاضیان بهره‌برداری در مرحله تکمیل پرونده است.

بر اساس طرح ارائه شده از سوی متقاضیان، در قابل برنامه یک تا سه ساله اراضی ملی یاد شده به افراد متقاضی به صورت اجاره بها واگذار و آنها در مقابل متعهد می‌شوند ضمن برداشت، نسبت به احیای گیاه آنغوزه نیز اقدام کنند.

به گفته وی جزئیات این مطلب بعد تکمیل و اجرایی شدن، رسانه‌ای خواهد شد./مهر

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست