آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

پیوند دانش بنیان با کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد

پیوند دانش بنیان با کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد

ظرف ۲سال گذشته با دانش بنیان شدن بخش کشاورزی و به همت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد، تعداد چهار رقم شامل (۲ رقم گندم و ۲ رقم جو) معرفی شده است که بر اساس ارزیابی ها عملکردهای خوبی (بالاتر از هفت تُن) در مناطق گرمسیری و با کمترین میزان آبیاری داشته است.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ، امنیت غذایی ضامن امنیت ملی کشور است و نگاه علمی و بومی سازی تحقیقات در حوزه کشاورزی موجب افزایش امنیت تولید می شود.

خروج از کشاورزی سنتی و حرکت به سوی کشاورزی علمی زمینه ساز افزایش بهره وری و تولید در این بخش است و در ۲ سال اخیر گام های قابل توجهی در استان کهگیلویه و بویراحمد برداشته شده است.

اجرای «الگوی کشت» نجات‌بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در همایش راهیان پیشرفت کشاورزی دانش بنیان در جمع تعدادی از کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی و تولید، اظهار کرد: این مرکز با توجه به اهمیت موضوع امنیت غذایی، تلاش کرده با سیاست گذاری های راهبردی گام موثری در خودکفایی محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری بردارد.

نصرت الله حیدرپور افزود: برای نمونه استان در بحث تولید گندم نان خودکفا شده است و حتی در زمینه جهش تولید در دیمزارها عملکرد چشمگیری داشته و این مهم از برکات دولت مردمی و نظام مقدس جمهوری اسلام است.

قبل از انقلاب اسلامی جمعیت کم بود و میزان تولیدات هم متناسب با همان جمعیت بود اما اکنون جمعیت کشور گسترش یافته است و کشور نیاز به تامین امنیت غذایی جمعیتش دارد.

اکنون با توجه به خشکسالی های پی در پی و تغییر اقلیم ها، دیگر منابع آب و خاک دیگر جوابگو نیست و باید با بهره وری میزان تولید در سطح را افزایش دهیم.

مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان تلاش کرده تا در دل کارگاه های آموزشی کشاورزان زبده ای بپروراند تا شاهد افزایش محصول شان باشند.

به اعتقاد رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، تعادل بخشی و پایداری کشاورزی در همه مناطق آن با اجرای طرح «الگوی کشت» رقم خواهد خورد.

بحث دانش بنیانی ها مسئله داغ این روزها در حوزه کشاورزی

طبق ادعای مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، تنها راه تعالی کشاورزی تکیه بر ظرفیتهای علمی و توسعه مهارتها در راستای افزایش عملکرد کیفی و حل مشکلات این بخش است.

زهره حبیبی افزود: باید همگام با علم روز دنیا پیش برویم و از کشاورزی سنتی به سوی کشاورزی علمی و هوشمند گام برداریم زیرا زمان گذر از کشاورزی سنتی است.

برای نمونه در حدود 400 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه مختار بویراحمد اجرای طرح آبیاری هوشمند آغاز شده است و تلاش داریم کشاورزی استان را به این سمت ببریم.

اظهار نظرهای کارشناسان در حوزه افزایش بهره وری محصولات کشاورزی استان

یکی از این کارشناسان گفت: اطلس کشاورزی و منابع طبیعی استان در دست اجراست تا به واسطه آن وضعیت منابع طبیعی، آب های زیرزمینی و چالش های موجود و راهکارهای لازم مشخص شوند.

در سال زراعی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۱۱ هزار تن بذر توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان، تولید شده است

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۲ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که کل بهره برداران این استان سالیانه حدود یک میلیون تن محصول تولید و روانه بازار می کنند.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

کل اراضی زراعی استان ۲۷۲ هزار هکتار است و در هر سال سطح زیر کشت ما حدود ۱۱۰ هزار هکتار دیم و ۴۷ هزار هکتار، کشت آبی و مابقی آن هم آیش است و سطح اراضی باغی ما حدود ۳۴ هزار و ۹۶۰ هزار هکتار آبی و ۴ هزار هکتار به صورت کشت دیم است که کل تولیدات محصولات استان در همه زمینه ها، حدود یک میلیون تن در سال برآورد می شود.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست