آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

کشت آناناس در استان بوشهر

کشت آناناس در استان بوشهر

یکی از کشاورزان اهل شهر کاکی شهرستان دشتی با کمک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ اقدام به تهیه نهال آناناس و کاشت آن کرد که اکنون پس از دو سال درختچه میوه به ثمر نشسته و آماده برداشت است.

به گزارش آب و غذا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: یکی از برنامه‌های این سازمان تنوع بخشیدن به محصولات کشاورزی و ترغیب کشاورزان به کاشت گونه‌های گیاهی در محیط‌های گلخانه‌ای است.

در بیشتر گلخانه‌های استان بوشهر سبزی و صیفی کشت می‌شود که به‌دلیل خشکسالی و محدودیت منابع آبی باید تنوع محصولات کم آب و گرمسیری را بیشتر کنیم.

سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر شهریور سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۰۰ پاجوش یا همان نهال آناناس را از شهر محلات تامین و در اختیار یکی از کشاورزان شهر کاکی در شهرستان دشتی قرار داد و اکنون بعد از ۲۱ ماه نگهداری این نهال‌ها در محیط گلخانه، میوه آناناس کم‌کم آماده برداشت می‌شود.

در زمان حاضر ۱۴۰۰ پاجوش تبدیل به ۳۰۰۰ پاجوش آناناس شده که می‌تواند یک منبع مادری برای انتقال به گلخانه‌های دیگر باشد.

وی با عنوان این‌که تکثیر آناناس به‌صورت پاجوش راحت است، افزود: از هر گیاه مادری به‌طور متوسط ۴ تا ۱۰ پاجوش گرفته می‌شود.

توکلی طول دوره رشد آناناس را ۱۸ تا ۲۴ ماه عنوان و اضافه کرد: گلخانه‌داران می‌توانند با استفاده از دانش فنی کارشناسان جهاد کشاورزی استان و تجربه این کشاورز اقدام به تولید آناناس کنند.

آقای آسیایی کشاورزی که برای نخستین بار نهال آناناس را در یکی از گلخانه‌های شهر کاکی کاشته می‌گوید: گیاه آناناس مقاوم به تنش دمایی و آفت‌ها و بیماری‌هاست.

وی که تجربه کاشت خیلی از محصولات کشاورزی را دارد، تولید آناناس را اقتصادی و کم هزینه می‌داند.

این کشاورز اهل کاکی در مورد آبیاری آناناس گفت: در زمستان هفته‌ای یک بار و در تابستان هر ۴ تا ۵ روز یک‌بار دوره آبیاری این گیاه است.

آقای آسیایی وزن هر دانه آناناس را در زمان برداشت ۱.۵ کیلوگرم عنوان کرد که در بازار دانه‌ای ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

گلخانه او اکنون به بانک تولید پاجوش آناناس تبدیل شده که می‌تواند در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

پیش از این هم تولید محصولات گلخانه‌ای گرمسیری مانند پاپایا در شهر کاکی و موز در شهر برازجان جواب داده بود که می‌تواند در بخش کشاورزی استان بوشهر تنوع ایجاد کند.

آناناس یکی از میوه‌های گرمسیری و وارداتی است که به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و عناصر غذایی گوناگون ارزش بسیاری دارد.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست