آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

کشت گندم در ۲۴۳ هزار هکتار از زمین‌های زراعی استان مرکزی هدفگذاری شد

کشت گندم در ۲۴۳ هزار هکتار از زمین‌های زراعی استان مرکزی هدفگذاری شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: کشت محصول گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در ۲۴۳ هزار هکتار از زمین‌های زراعی این استان هدفگذاری شد.

«علیرضا کیشانی» افزود: ۴۳ هزار هکتار از زمین‌های زراعی استان مرکزی در سال زراعی جدید زیر کشت گندم آبی و ۲۰۰ هزار هکتار زیر کشت گندم دیم قرار می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود در صورت افزایش بارندگی‌ها، ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن محصول از این زمین‌ها برداشت شود.

همچنین محصول جو آبی در سال زراعی جاری در ۵۱ هزار هکتار و جو دیم در ۱۶ هزار و ۱۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی استان مرکزی کشت می‌شود و پیش‌بینی شده در صورت مساعد بودن بارندگی‌ها، ۲۵۰ هزار تن محصول از سطح این زمین‌ها برداشت شود.

۴۸ هزار تُن کود ازته، چهار هزار و ۷۰۰ تُن کود فسفاته و ۲ هزار و ۵۶۷ تُن پتاسه برای کشت پاییزه این استان تامین شده و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی، عقد قرارداد و ثبت نام نسبت به تحویل حواله برای دریافت کود مورد نیاز خود اقدام کنند.

با توجه به خشک سالی‌های اخیر و آسیب وارد شده به تولید بذر دیم در استان مرکزی، یک‌هزار و ۳۰۰ تن بذر گواهی شده گندم دیم و ۲ هزار و ۳۰۰ تن بذر گندم آبی در استان مرکزی تولید و برای کشت در زمین‌های کشاورزی استان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

همچنین ۲ هزار و ۲۸ تُن بذر گواهی شده جو نیز امسال در استان مرکزی تولید و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی نسبت به ارایه درخواست و تحویل بذر مورد نیاز خود اقدام کنند.

با توجه به اینکه به دلیل خشکسالی‌های اخیر، تولید بذر در استان بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده محقق نشده است، بذر مورد نیاز کشاورزان از سایر استان‌ها به استان مرکزی وارد شده و برای کشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

کیشانی برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برای کاشت محصول کلزا در استان در سال زارعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را ۲ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: امید است با توافق با کشاورزان این میزان محصول در استان کشت شود.

بذر و کود مورد نیاز کاشت محصول کلزا در استان مرکزی به میزان کافی تامین و کشاورزان برای دریافت این محصولات می‌توانند به مراکز جهاد کشاورزی استان مراجعه کنند.

برنامه سازمان جهاد کشاورزی این استان برای کشت محصول کاملینا چهار هزار هکتار است و با توجه به سازگاری این محصول با خشک سالی و عملکرد مناسب این محصول در دیمزارهای استان، پیش‌بینی می‌شود این محصول بیش از برنامه‌های اعلام شده در استان مرکزی کشت شود.

وی کشت کلزا در تناوب کشت علاوه بر کنترل علف‌های هرز نقش مهمی در کنترل برخی از بیماری‌ها از جمله پاخوره گندم به همراه دارد و با اجرای این مهم می‌توان به راحتی بیماری‌ها را کنترل کرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با تاکید بر کشت محصول کاملینا در تناوب کشت در دیمزارهای استان، گفت: به کشاورزان استان توصیه می شود تاجایی که امکان دارد در کشت محصول در دیمزارها از بذر گواهی شده به جای بذرهای خود مصرفی استفاده کنند.

بذرهای گواهی شده از خصوصیات ژنتیکی و فیزیکی بسیار بالایی برخوردار است و تاثیر مثبتی در عملکرد و تولید محصولات کشاورزی در استان مرکزی به همراه دارد.

همچنین کشاورزان استان مرکزی که اقدام به کشت پاییزه می‌کنند نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند و در هنگام مراجعه به کارگزاری‌ها، پیش از اینکه قراردادی را امضا کنند، نسبت به مطالعه بیمه‌نامه اقدام کنند و از مفاد بیمه‌نامه و بیمه محصولات خود در برابر حوادث مطلع شوند تا در صورت بروز خسارت، بتوانند از بیمه استفاده کنند./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست