آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

۲۹ مجوز تاسیس شهرک عمومی کشاورزی در چهارمحال و بختیاری صادر شد

۲۹ مجوز تاسیس شهرک عمومی کشاورزی در چهارمحال و بختیاری صادر شد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به بلاتکلیفی ۱۸ ساله تنها شهرک گلخانه‌ای این استان (شهرک گلخانه‌ای بلداجی) گفت: با همت دولت سیزدهم مجوز تاسیس ۲۹ شهرک عمومی غیردولتی کشاورزی به وسعت ۵۵۰ هکتار صادر شده است.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ، دلشاد جهانبخشی افزود: در این ارتباط شرکت شهرک‌های کشاورزی توانست مشکلات گاز، برق، آب و سایر مشکلات موجود در مسیر توسعه این واحدها را برطرف کند.

وی با اشاره به ایجاد تحول در ایجاد گلخانه‌ها اظهار داشت: امروز بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال طرح آماده شده و سطح زیرکشت گلخانه‌های استان از پنج به ۱۰۰ هکتار رسیده است.

امروز مجتمع‌های عمومی کشاورزی خصوصی به زیر کشت رفته و به سمت الگوی توسعه و در گام بعد صادرات در حرکت هستند.

افزون بر این ۸۰۰ هکتار در قالب ۱۷ مجتمع گلخانه‌ای در قالب شهرک‌های کشاورزی این استان شناسایی شده است که پنج مجتمع آن در مرحله فراخوان و ایجاد زیرساخت است.

تاکنون سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های این مجتمع‌های گلخانه‌ای با مشارکت مردم و مدل توسعه‌ای که رهبر معظم انقلاب امسال تعریف کردند؛ سوق داده شده است.

وی با تاکید بر حرکت به سمت کشاورزی بهره‌ور محور گفت: امروز یک لیتر آب در محیط گلخانه ۲۰۰ میلیارد ریال ارزش اقتصادی دارد و در حوزه زراعت نیز یک هکتار گلخانه با ۱۰ تا ۱۵ هکتار باغ و ۳۰ تا ۴۰ هکتار زراعت برابری می‌کند به همین دلیل الگوی توسعه‌ای و کشت متراکم در گلخانه‌ها به عنوان یک تکلیف از سوی شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان دنبال می‌شود.

ایجاد و تقویت مجتمع‌های دامی در چهارمحال و بختیاری

جهانبخشی با اشاره به نبود مجتمع‌های دامداری طی سال‌های گذشته در چهارمحال و بختیاری گفت: پراکندگی دام در محیط زندگی مردم، معضلات بهداشتی و زیست محیطی از مشکلات ناشی از نبود مجتمع دامداری در استان است.

امروز برای هر ۴۳ مجمتع دامداری در سطح ۲هزار و ۵۰۰ هکتار با پیش‌بینی اشتغالی که قابل حصول است جانمایی شده و برای هر کدام ۲۳ هزار متقاضی وجود دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری، امروز با همت مسوولان استان مساله بهداشت و زیست محیطی در خصوص دامداری‌ها حل شده و بیش از۷۰۰ لیتر آب منطقه‌ای کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه باید در قالب برنامه پنج ساله احداث ۴۳ مجتمع دامداری در استان به سرانجام برسد، ادامه داد: از این تعداد تاکنون مطالعات ۲۴ مجمع تکمیل و همچنین عملیات اجرایی پنج مجتمع نیز به زودی در چهارمحال و بختیاری آغاز می‌شود.

سه هزار و ۵۰۰ هکتار شهرک کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

امروز با ایجاد یک باور عمومی سه هزار و ۵۰۰ هکتار شهرک کشاورزی در مرحله صدور مجوز، در دست مطالعه و ایجاد زیرساخت‌ها قرار دارد.

این اقدام موجب شده استان از سمت کشاورزی سنتی به صنعتی حرکت کند.

نظرات