آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

۵۰ درصد اراضی کشاورزی استان مرکزی سنددار شده است

۵۰ درصد اراضی کشاورزی استان مرکزی سنددار شده است

استاندار مرکزی گفت: در دولت قبل تنها ۴ درصد اراضی کشاورزی سنددار بودند در حالی که اکنون ۵۰ درصد اراضی کشاورزی سند دار است.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایسنا ، فرزاد مخلص الائمه، ۲۳ خرداد در آیین تجلیل از بهره برداران برتر بخش کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: علاج مشکلات کشور اقتصاد مقاومتی است که این مهم مبتنی بر دو رکن دانش بنیان و اقتصاد مردمی است.

وی با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم اقتصاد نفتی به غیر نفتی تغییر مسیر داد افزود: بخش‌های تولید، صنعت و کشاورزی در سال‌های اخیر نقش مهمی در مهار تحریم ایفا کردند و موج سنگین تحریم را مهار کردند.

مخلص الائمه با تاکید بر ضرورت تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم تا انتخابات اظهار کرد: در بخش کشاورزی استان در سه سال گذشته عملکرد خوبی را کسب کردیم به طوری که برای نخستین بار در استان روند تورم مواد غذایی کاهشی شد. در سفر شهید جمهور به استان مرکزی ۱۸ درصد منابع به بخش کشاورزی اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه امسال بحث رفع تداخلات اراضی کشاورزی پایان می‌یابد گفت:  رفع تداخلات اراضی کشاورزی از ۱۰ درصد به ۷۰ درصد رسیده است. همچنین در دولت قبل تنها ۴ درصد اراضی کشاورزی سنددار بودند در حالی که اکنون ۵۰ درصد اراضی کشاورزی سند دار است.

استاندار مرکزی با اشاره به تغییر در ترکیب پرداخت یارانه در دولت سیزدهم افزود: سالیان سال یارانه به وارد کننده پرداخت می‌شد در حالی که اکنون در راستای حمایت از تولیدکنندگان، با شجاعت دولت مردمی، یارانه به تولیدکننده تعلق کرفت.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت‌ها و چالش‌های منابع آب توسط دولت در بخش‌های مختلف پیگیری می‌شود گفت: با بازچرخانی پساب‌ها، فشار آب از منابع زیرزمینی برداشته می‌شود. ۱۶ استان قراردادهای بازچزخانی پساب را امضا کرده‌اند و در استان مرکزی نیز حدود ۳ هزار میلیارد تومان قرارداد با صنایع انرژی استان برای استفاده از پساب منعقد شده است.

در راستای تامین برق تجدیدپذیر، قرارداد تامین ۱۶۰۰ مگاوات از ۱۰ هزار مگاوات هدف‌گذاری شده در استان منعقد شده است.

محمد جلالی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه حمایت از بخش کشاورزی با جدیت صورت می‌گیرد گفت: مقرر شده کارگروهی در خصوص قطعی برق چاه‌های کشاورزی در کشور تشکیل شود و تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد.

علی صفری، رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با اشاره به تقدیر از ۶۵ بهره بردار برتر استان در آیین امروز اظهار کرد: بهره برداران بخش کشاورزی، اصلی ترین‌ رکن امنیت غذایی هستند و منجر به جهش تولید در بخش کشاورزی می‌شوند.

وی با اشاره به اقدامات شاخص دولت سیزدهم در بخش کشاورزی گفت: اجرای طرح اصلاح الگوی کشت، مردمی سازی یارانه‌ها، افزایش خرید تضمینی گندم و منطقی کردن نرخ خرید، احیای نان کامل و احیای ۵۰۰ واحد راکد در بخش کشاورزی از جمله اقدامات شاخص بوده است.

صفری با اشاره به برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی تصریح کرد: افتتاح ۶۸ طرح مرتبط در بخش کشاورزی و برگزاری هجدهمین نمایشگاه گل و گیاه محلات پس از چندین سال وقفه از جمله برنامه‌های هفته جاری است.

نظرات