آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

۵۰ گونه از گیاهان دارویی قابلیت بهره برداری اقتصادی دارد

۵۰ گونه از گیاهان دارویی قابلیت بهره برداری اقتصادی دارد

آب و غذا

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی به لحاظ شرایط اکولوژیک منطقه ویژگی‌های خاصی برای رشد و توسعه ۵۰ گونه از گیاهان دارویی دارد.

علی شکاری اظهار کرد: خراسان رضوی به لحاظ شرایط اکولوژیک منطقه ویژگی‌های خاصی برای رشد و توسعه ۵۰ گونه از گیاهان دارویی دارد.

این گونه‌ها شامل انغوزه شیرین، سریش، کتیرا، اسطوقودوس، کاسنی، مریم گلی، هوفاریقون (علف چای)، پسته جنگلی، بادام کوهی، بنه، ترکه ارغوان، قرقات، سماق، زالزالک، زرشک وحشی، ریواس، کلپوره، زیره کوهی، موسیر، ترنجبین، آویش، شاتره، شکر تیغال و گل گندم که عمدتاً به صورت سنتی و محدود و به منظور مصارف خانگی بوسیله مردم محلی برداشت می‌شود.

شناسایی نقشه حیاتی این گیاهان در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و جهانی برای ارتقا سطح سلامت مردم و خودکفایی دارویی، ایجاد اشتغال مولد و نهایتاً توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.

گیاهان دارویی به عنوان ذخایر و گنجینه‌های ژنتیکی می‌تواند بزرگترین ثروت ملی برای کشور باشد.

استفاده روز افزون مردم از گیاهان دارویی به دلیل اثرات مفید آن، ارزان بودن، نداشتن عوارض جانبی و همچنین سازگار بودن با محیط زیست روز به روز در حال افزایش بوده به همین جهت حفظ و حراست از این رویشگاه‌های طبیعی اهمیت پیدا می‌کند./مهر

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست