آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

۹۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای از خاش صادر شد

۹۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای از خاش صادر شد

آب و غذا

مدیر جهادکشاورزی خاش گفت: ۹۰۰ تن انواع محصولات گلخانه‌ای امسال از این شهرستان به خارج کشور صادر شده است؛ به این ترتیب شهرستان خاش رتبه نخست صادرات محصولات گلخانه‌ای را در سیستان و بلوچستان از آن خود کرده است.

شیرزاد کمالی اظهار داشت: صادرات اغلب محصولات گلخانه‌ای خاش همواره رو به رشد بوده بطوریکه امسال نیز به لحاظ وزنی ۴۰ درصد رشد داشته است.

این نهاد برای تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای با برگزاری دوره‌ آموزشی شیوه صحیح فرآوری، سورت و بسته‌بندی و همچنین برندسازی محصولات طبق استانداردهای جهانی دانش و مهارت مورد نیاز بهره برداران را به نحو مطلوب افزایش داده است.

بخش عمده صادرات محصولات کشاورزی بویژه گلخانه‌ای این شهرستان به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان و کویت بوده و همچنین قسمت اعظم صادرات محصول بادمجان به کشور روسیه انجام شده است.

هم‌اینک ۸۴ هکتار از اراضی خاش به کشت محصولات گلخانه‌ای اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته رشد ۳۵ درصدی داشته است.

کمالی افزایش تولید در واحد سطح و کیفیت محصول تولیدی با حداقل استفاده از سموم، بهره وری در مصرف آب، بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز و حفظ بازار با تولید مداوم، تداوم کار و تولید محصول در تمام فصول سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه و ایجاد اشتغال پایدار و فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و دانش آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان از مزیت‌های توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور محسوب می‌شود.

در کشت گلخانه‌ای به علت فضای کنترل شده و قابل تغییر، امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماری ها و آفات فصلی نسبت به فضای آزاد آسانتر بوده بنابراین از بین رفتن محصولات و سرمایه، کشاورزان و سرمایه گذاران را تهدید نمی کند زیرا فضای کنترل شده موجب می‌شود نیاز به استفاده از سم کاهش یابد و محیط زیست نیز از تاثیرات مخرب سموم شیمیایی مورد استفاده در روش کشاورزی روباز و سنتی در امان بماند./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست