آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

تولید ۶ بذر هیبرید قابل رقابت با نمونه خارجی در کشور

تولید ۶ بذر هیبرید قابل رقابت با نمونه خارجی در کشور

یک محقق بخش کشاورزی گفت: ۶ نمونه بذر هیبرید در کشور تولید شده که قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است.

بر اساس آمار منتشر شده بذرهای اصلاح شده در کشور از خروج ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار جلوگیری کرده است. موسی پورگرجی یکی از محققان بخش کشاورزی گفت: مطالعات ما روی اصلاح بذور عمدتاً روی محصولات فضای باز مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، لوبیا، فلفل، پیاز و انواع حبوبات آبی است.

وی با بیان اینکه دامنه فعالیت بسیار وسیع است، افزود: در حوزه به‌نژادی و به‌زراعی کارهای بسیاری در حال انجام است و طرح‌ها در ۴ دسته ملی، استانی، مشترک و سفارشی پیگیری می‌شود.

از ابتدای مطالعات روی محصولات کشاورزی تا سال ۱۳۹۳، ۱۵ رقم بذر اصلاح شده معرفی شد و بعد از آن با سرمایه گذاری جدید در تقریباً یک دهه اخیر ۲۵ رقم ثبت شده و ۲۸ رقم در دست معرفی به جمع بذور اصلاح شده افزوده شد.

سیاست کلان کشور در راستای امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی بوده در این راستا در دسترس بودن مواد غذایی سالم و به اندازه کافی برای عموم مردم هدف گذاری شده است.

اصلاح نژاد برای معرفی ارقام جدید بذور به منظور افزایش کیفیت، عملکرد تولید و مقاومت و تحمل به آفات و بیماری‌ها در راستای پایداری تولید است.

وی شناسایی منابع ژنتیکی و انتقال آن به ارقام را یکی از برنامه‌ها و اقدامات این بخش تحقیقاتی خواند و اظهار کرد: ارقام هر چه مقاوم‌تر باشند نیاز به آفت کش کمتری دارند.

رئیس بخش تحقیقات سبزی و صیفی و حبوبات آبی مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، افزایش خصوصیت انبارمانی و انبارداری محصولات سبزی و صیفی و حبوبات آبی را از دیگر برنامه‌ها و طرح‌های تحقیقات این بخش عنوان و تصریح کرد: در کشور ۳۵ تا ۳۰ درصد ضایعات پس از برداشت در حوزه سبزی و صیفی و حبوبات آبی اتفاق می‌افتد و ما به دنبال آن هستیم که خصوصیت انبارداری این محصولات را افزایش دهیم.

وی در همین حال از معرفی یک رقم پیاز با نام مروارید با استفاده از منابع ژنتیکی خبر داد و گفت: پتانسیل عملکرد این رقم در مزرعه تحقیقاتی ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن در هکتار در فضای باز است.

این محقق بخش کشاورزی با اشاره به تولید ۶ نمونه بذر هیبرید رد کشور اظهار کرد: این محصولات قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است.

عوامل جانبی مانند مدیریت مزرعه و برداشت مکانیزه تأثیر زیادی در دستیابی به سقف عملکرد تولید بهتر این رقم دارد./مهر

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست