آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

تولید ۹۸ درصد بذور مورد نیاز در داخل

تولید ۹۸ درصد بذور مورد نیاز در داخل

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: همکاری با بخش خصوصی برای گسترش تولید بذور هیبرید زمینه ساز خودکفایی در کشور می شود.

بذر یکی از مواد اولیه کشت است. ابتدای دهه ۹۰ بخش کشاورزی ایران وابستگی زیادی به واردات برای تأمین بذر مورد نیاز کشور داشت. این در حالی است که فعالان این بخش با بیان اینکه ظرفیت تولید و تأمین بذرهای مورد نیاز کشاورزی در داخل وجود دارد اما واردات اجازه تولید آن را نمی‌دهد، پیگیر آن بودند.

در حال حاضر با تلاش بیش از یک دهه کشور در تأمین انواع بذر به نسبت خودکفا شده است به طوری که اظهار می‌شود تولید بذرهای اصلاح شده و هیبرید داخلی توان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را دارد.

بر اساس آمار منتشر شده بذرهای اصلاح شده در کشور از خروج ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار جلوگیری کرده است. مطالعات روی اصلاح بذور روی محصولات فضای باز مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، لوبیا، فلفل، پیاز، انواع حبوبات آبی و… در حال انجام است. همچنین در حوزه به‌نژادی و به‌زراعی کارهای بسیاری در حال انجام است و طرح‌ها در ۴ دسته ملی، استانی، مشترک و سفارشی پیگیری می‌شود.

یکی از محققان این حوزه عنوان می‌کند، از ابتدای مطالعات روی محصولات کشاورزی تا سال ۱۳۹۳، ۱۵ رقم بذر اصلاح شده معرفی شد و بعد از آن با سرمایه گذاری جدید در تقریباً یک دهه اخیر ۲۵ رقم ثبت شده و ۲۸ رقم در دست معرفی به جمع بذور اصلاح شده افزوده شد.

سیاست کلان کشور در راستای امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی بوده در این راستا در دسترس بودن مواد غذایی سالم و به اندازه کافی برای عموم مردم هدف گذاری شده است. اصلاح نژاد برای معرفی ارقام جدید بذور با اهداف افزایش کیفیت، عملکرد تولید و مقاومت و تحمل به آفات و بیماری‌ها در راستای پایداری تولید است.

شناسایی منابع ژنتیکی و انتقال آن به ارقام را یکی از برنامه‌ها و اقدامات این بخش تحقیقاتی خواند و اظهار کرد: ارقام هر چه مقاوم‌تر باشند نیاز به آفت کش کمتری دارند.

وی با اشاره به تولید ۶ نمونه بذر هیبرید اظهار کرد، این محصولات قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است.

سیدمجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی و منابع طبیعی به منظور ارتقای بهره‌وری را رسالت بزرگ سازمان تات برشمرد و گفت: ما باید میزان تولید محصولات کشاورزی را از ۱۲۵ میلیون تن فعلی به ۱۴۰ میلیون تن افزایش دهیم تا نیاز را در محصولات راهبردی تأمین کنیم.

در شرایط موجود امکان افزایش سطح زیر کشت در حوزه زراعت و باغبانی وجود ندارد و تنها گزینه ما ارتقای بهره‌وری در واحد سطح است که این مهم تنها با رسوخ دانش و فناوری به حوزه کشاورزی امکان‌پذیر است. در حوزه باغبانی ۲۴ میلیون تن تولید داریم و به طور متوسط سالانه ۶ میلیارد دلار ارز ناشی از صادرات کشور مربوط به بخش کشاورزی و باغبانی است که با ارتقای باغات، شاهد افزایش محصولات باغبانی خواهیم بود.

حدود ۹۸ درصد از بذر مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و سازمان تات هم سهم ۵۶۰ هزار تن از بذور گواهی شده را به خود اختصاص داده است که در صورت عدم تولید این بذر سالانه یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شد.

وی با اشاره به اینکه همکاری با بخش خصوصی برای گسترش تولید بذور هیبرید از دیگر برنامه‌های سازمان تحقیقات است، گفت: با انجام این کار، کشور در آستانه خودکفایی در تولید بذر قرار خواهد گرفت./مهر

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست