آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

رقم هیبرید کلزای زمستانه داخلی 50 درصد ارزان‌تر از بذر خارجی

رقم هیبرید کلزای زمستانه داخلی 50 درصد ارزان‌تر از بذر خارجی

 

رئیس بخش دانه‌های روغنی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با بیان اینکه رقم هیبرید کلزای زمستانه به زودی معرفی و وارد بازار می‌شود، گفت: قیمت ارقام هیبرید تولید داخل در مقایسه با ارقام وارداتی حدود 50 درصد کمتر است.

بهرام علیزاده در خصوص معرفی ارقام هیبرید کلزا در سال جاری بیان کرد: در حدود 12 سال پیش با توجه به حجم زیاد واردات بذرهای هیبرید دانه‌های روغنی به‌ویژه کلزا در این زمینه احساس خلاء شد.

به همین دلیل با استفاده از مواد ژنتیکی در دسترس اقدامات اولیه تولید بذر هیبرید انجام شد و به دلیل اینکه این فرایند زمان‌بر است، حدود 12 سال طول کشید تا به ارقام هیبرید دسترسی پیدا کنیم. هم‌اکنون بذرهای هیبرید کلزای زمستانه در دست بررسی‌های نهایی است و به‌زودی به سیستم بذر کشور معرفی می‌شوند.

رئیس بخش دانه‌های روغنی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به مزایای بذرهای هیبرید افزود: این بذرها افزایش عملکرد در واحد سطح، یکنواختی (در سطح مزرعه همه بوته‌ها همزمان وارد فاز گلدهی و رسیدگی می‌شوند) همچنین رشد اولیه سریع‌تری دارند و می‌توانند در پاییز استقرار بهتری داشته باشند و در نهایت در صورت استفاده از ژن‌های مقاوم  در مزرعه به بیماری‌های گیاهی مقاومت نشان می‌دهند. 

ورود یک رقم جدید به عرصه و جا گرفتن آن در سبد بذری کشور روند زمان‌بری است و در سال اول، گستردگی زیادی اتفاق نمی‌افتد بلکه این روند تدریجی است و هر ساله افزایش می‌یابد.

با توجه به اینکه واردات بذرهای خارجی با مشکلات متعددی روبه‌رو است و قیمت زیادی دارد مطلوبیت این رقم‌ها پس از ورود به عرصه و استقرار و جایابی توسط کشاورزان، بیشتر خواهد شد.

قیمت ارقام هیبرید کلزا در مقایسه با ارقام وارداتی حدود 50 درصد کمتر از قیمت  تمام شده بذرخارجی است.

فرآیند تولید بذر هیبرید از تولید ارقام آزاد گرده‌افشان متفاوت است و نیازمند مواد ژنتیکی  است تا پایه‌های پدری و مادری ایجاد شود و از سوی دیگر حفاظت این‌ها و تلاقی‌های برگشتی که روی آنها انجام می‌گیرد، نیازمند امکانات بیشتری نسبت به ارقام آزاد گرده‌افشان است. بر این اساس نیاز است ارقام هیبرید با توانمندی‌های بیشتری تولید شود و این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت‌های مالی است.

مطالعات و تحقیقات در خصوص این ارقام هیبرید در سال‌های گذشته با امکانات کم آغاز شده است و با امکانات و زیرساخت‌های بیشتر محققان موسسه فعالیت گسترده‌تری خواهند داشت. همچنین روند معرفی و نام‌گذاری رقم در کمیته ملی معرفی رقم انجام می‌شود.

علیزاده درخصوص سایر ارقام کلزا نیز اضافه کرد: ارقام کلزا زمستانه نیلوفر، نفیس و نیما در سال‌های اخیر معرفی شده‌اند و پر محصول هستند اما رقم هیبرید نیستند. در حوزه کشت ارقام بهاره یعنی مناطق گرمسیر جنوب و سواحل خزر نیز ارقام متعددی شامل دلگان، صفار، آسا، آرام، پیشرو و بهاران به‌عنوان ارقام آزاد گرده‌افشان معرفی شده‌اند و اقدامات خوبی برای تهیه ارقام هیبرید کلزای بهاره نیز در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در حال انجام است./ایانا

 

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست