آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

۹۸ درصد هسته‌های بذر مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود

۹۸ درصد هسته‌های بذر مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون ۹۸ درصد هسته‌های اولیه بذر مورد نیاز بخش کشاورزی معادل یک میلیارد دلار توسط محققان در داخل کشور تولید می‌شود.

«سید مجتبی خیام‌نکویی» در مراسم ملی تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی با شعار «پژوهش و فناوری پیشران تولید بهره‌وری و امنیت غذایی» افزود: طبق آمارها فقط ۲ درصد از بذر هیبرید مربوط به گل و گیاه، سالیانه معادل ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار از طریق واردات انجام می‌شود.

طبق تاکید رییس جمهور، کشور باید در تولید سبزی و صیفی همچون گوجه‌فرنگی، خیار و بادمجان به خودکفایی برسد؛ بنابراین با ایجاد پارک‌های علمی فناوری بخش کشاورزی و شرکت‌های فناور دستاوردهای جدیدی برای کشور حاصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان تحقیقات کشاورزی با هشت هزار نیرو و ۲ هزار محقق فقط ۷۰ میلیون دلار بودجه دارد، اظهار داشت: این بخش مهم بخش کشاورزی نیازمند افزایش بودجه است.

طبق گزارش‌های موجود، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی رتبه ۷۰ را در بین همتایان، رتبه ۷۲ را از لحاظ نوآوری و رتبه ۶۳ را از نظر دستاوردهای تحقیقاتی در جهان داراست.

خروجی دانشگاه‌ها پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میانگین سن کشاورزان به ۵۴ سال افزایش یافته است، افزود: خروجی وزارت علوم از دانشگاه‌ها برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخش کشاورزی پاسخگوی نیاز این بخش نیست و تلاش داریم این موضوع در دولت سیزدهم بازنگری شود.

برای آموزش و تربیت نیروی مورد نیاز در بخش کشاورزی، مدارسی ایجاد شده است تا خروجی مناسبی برای بخش کشاورزی کشور داشته باشند.

خیام‌نکویی، یکی از چالش‌های اولویت‌دار بخش کشاورزی را چگونگی انتقال دستاوردها به عرصه‌های کشاورزی دانست و اضافه‌کرد: این مهم باید در مقالات و با آموزش بهره‌برداران رفع شود.

انتخاب خبرگان بخش کشاورزی و کشاورزان پیشرو در کشور انجام شده است که با قرار دادن حوزه‌هایی در اختیار آنان منجر به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی می‌شود./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست