آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

معرفی ۱۰ رقم خرما جدید

معرفی ۱۰ رقم خرما جدید

رییس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری گفت: در ۶ سال اخیر این پژوهشکده حدود ۱۰ رقم خرما از ارقام امیدبخش داخلی به استان‌ها معرفی کرده است.

به گزارش آب و غذا به نقل از مهر ، عزیز تراهی، رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری گفت: در ۶ سال اخیر این پژوهشکده حدود ۱۰ رقم خرما از ارقام امیدبخش داخلی به استان‌ها معرفی کرده و بازارپسندی از نظر طعم، مزه، شکل و اندازه، تحمل به شرایط محیطی و مقاومت در برابر برخی آفات و بیماری‌ها از ویژگی‌های این ارقام معرفی شده، است.

وی به تغییرات اقلیمی، خشکسالی و کم‌آبی در کشور اشاره و تصریح کرد: به دلیل تغییرات اقلیمی و قرار گرفتن ایران در کمربند خشک جهانی، تمرکز تحقیقات پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری بیشتر بر معرفی ارقام، واریته‌ها و ژنوتیپ‌های متحمل به گرما، خشکسالی و کم‌آبی و معرفی روش‌هایی است که موجب حفظ رطوبت بستر کشت می‌شود و میزان تبخیر و مصرف آب را کاهش می‌دهد.

تراهی معرفی روش‌هایی برای کاهش دما در نخلستان‌ها را از دیگر طرح‌های این پژوهشکده نام برد و اظهار کرد: به دلیل تغییرات اقلیمی و افزایش گرما، هجوم آفات و بیماری‌ها را در سال‌های اخیر در نخلستان‌ها داشته‌ایم به ویژه هجوم سوسک سرخرطومی حنایی ضمن آن که نخل داران با عارضه‌های نوظهور مانند خشکیدگی خوشه و برگ روبرو شده‌اند و از این رو به دنبال روش‌هایی برای کاهش گرمای نخلستان‌ها هستیم.

در حال حاضر آفت سوسک سرخرطوم حنایی همه استان‌های خرماخیز کشور به جز استان خوزستان را آلوده کرده و ما به استان‌ها تذکر داده‌ایم که از انتقال پاجوش‌های آلوده به سایر نقاط خودداری کنند.

رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری با اشاره به ضرورت توجه به تغذیه نخیلات گفت: استفاده از عناصر غذایی مناسب، گیاه را در برابر تنش‌های محیطی متحمل می‌کند و این پژوهشکده در حال تحقیق در زمینه تغذیه نخیلات است.

وی با بیان این که نهال رقم ارزشمند خرمای مجول در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ به صورت کشت بافت از سوی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی وارد کشور شده است، خاطرنشان کرد: در آن زمان حدود ۱۰ هزار نهال کشت بافت خرمای مجول از عربستان وارد شد که ۵۰ درصد آن برای بررسی سازگاری به ایستگاه‌های تحقیقاتی و ۵۰ درصد دیگر به بخش تحقیقات خصوصی واگذار شد.

در دو سال اخیر نیز نزدیک به ۳۰ هزار نهال کشت بافت خرمای مجول از امارات وارد کشور شده است.

اکنون محققان این پژوهشکده در حال بررسی و مطالعه روی حدود ۱۲ رقم وارداتی خرما هستند.

تراهی در همین حال بر توسعه مکانیزاسیون در حوزه عملیات نخیلات و فرآوری خرما تاکید کرد و گفت: با توجه به کاهش تعداد کارگران در زمینه خرما، مکانیزه کردن عملیات نخل‌داری ضروری است و از سوی دیگر برای صادرات این محصول، نیاز به توسعه فرآوری و بسته‌بندی در این حوزه است.

نظرات