آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

امنیت غذایی کمتر از امنیت دفاعی کشور نیست

امنیت غذایی کمتر از امنیت دفاعی کشور نیست

 

ما وظیفه داریم در پنج محصول اساسی یعنی گندم، جو، برنج، شکر و پنبه به خود کفایی صد در صد برسیم و این مهم باید اتفاق بیفتد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و تشکر از کشاورزان زحمت‌کش که با وجود خشکسالی کار بزرگی را در زمینه راهبردی گندم انجام داده‌اند اعلام می‌کنم که با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی در سال زراعی جدید شاهد بارندگی‌های خوبی خواهیم بود که این امر باعث می‌شود تا با همدلی و همکاری میان وزارتخانه و کشاورزان به افزایش تولید نسبت به سال گذشته برسیم. 

نیکبخت ادامه داد: ما وظیفه داریم در پنج محصول اساسی، گندم، جو، برنج، شکر و پنبه به خود کفایی صد در صد برسیم و این مهم باید اتفاق بیفتد.

در سایر محصولات هم بایدضریب تولید را افزایش دهیم و آن را تا ۹۰ درصد خودکفایی پیش ببریم.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و سفارشات رئیس جمهور، همه دستگاه‌های دولتی باید کنار وزارت جهادکشاورزی قرار بگیرند.

موضوع مهم امروز ما که باید بر آن تمرکز کنیم، کشاورزی دانش‌بنیان و به تبع آن افزایش میزان بهره‌وری است. کشاورزی دانش‌بنیان به جهت محدودیت در منابع آب و خاک که داریم بسیار حائز اهمیت است.

علم روز کشاورزی را از ایستگاه‌های تحقیقاتی به مزرعه ببریم و در اختیار مردم قرار دهیم. 

مراکز خدمات کشاورزی ما باید تبدیل به مراکز ترویج و آموزش کشاورزی شوند و با توجه به نوع اقلیم هر منطقه متخصصین به آن منطقه اعزام و به آموزش مشغول شوند.

ما باید به واسطه نخبگان کشاورزی سطح عملکرد را افزایش دهیم و در شرایط فعلی، تا نیل به این هدف فاصله داریم. 

یکی از دغدغه‌های ما حفاظت از کاربری زمین های کشاورزی است که در این زمینه با کمک قوه قضاییه کارهای مفیدی انجام داده‌ایم.

وی در خصوص سایر اولویت‌ های وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تامین نهاده‌ها و کود و بذر از اولویت‌های بعدی ما است. 

از دیگر اهداف راهبردی ما افزایش تولید به منظور صادرات است که ما باید نگاهی تجاری به بخش کشاورزی داشته باشیم زیرا این ظرفیت و توان را در کشور داریم.

یکی از ظرفیت‌های بزرگ کشور در زمینه شیلات و صید است و فرصت بی‌نظیری است تا بتوانیم با توجه به ظرفیت عظیمی که در این بخش داریم برای کشور خلق ثروت کنیم.

وی در خصوص صنایع تبدیلی و تکمیلی گفت: اولیت بعدی ما این است که صنایع در خدمت تولید کشاورزی قرار بگیرد تا فرآوری محصولات به راحتی در داخل کشور رخ دهد و این امر به صادرات محصولات و ارزآوری برای کشور کمک زیادی خواهد کرد./ایانا

 

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست