آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

ایران امسال هم در تولید گندم خودکفا است

ایران امسال هم در تولید گندم خودکفا است

وزیر جهاد کشاورزی روند حرکت دولت سیزدهم در اجرای برنامه‌های راهبردی کشاورزی را موفقیت آمیز ارزیابی کرد و خودکفایی گندم در سال زراعی جاری را دست‌یافتنی دانست.

به گزارش آب و غذا به نقل از مهر ، ایران در دو دهه اخیر ۳ بار موفق شد جشن خودکفایی بگیرد. نخستین جشن خودکفایی در آبان سال ۱۳۸۳ رقم خورد. در این مقطع زمانی پس از ۴۵ سال، ایران با تولید ۱۴ میلیون تن گندم موفق به دستیابی به خودکفایی در این محصول راهبردی و استراتژیک شد.

این خودکفایی دوام نداشت و در سال ۱۳۹۲ میزان واردات گندم به حدود ۷ میلیون تن رسید. در ادامه با اقدامات انجام شده دومین جشن خودکفایی سال ۱۳۹۵ رقم خورد. در این سال ۱۴.۳ میلیون تن گندم در کشور برداشت شد.

سومین جشن خودکفایی کمتر از یک دهه تکرار شد و سال گذشته حدود ۱۰.۵ میلیون تن گندم از سوی دولت خرید تضمینی شد. بر اساس گزارش‌های جهانی میزان تولید گندم در ایران بیش از ۱۳ میلیون تن بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی تکرار این خودکفایی را برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دست یافتنی دانست و گفت: محصول استراتژیک گندم اولویت نخست وزارت جهاد کشاورزی در پایداری تولید است. سال زراعی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ اولین گام رو به جلو برداشته شد و دولت سیزدهم با خرید تضمینی ۷.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان افزایش بیش از ۷۰ درصدی خرید تضمینی را نسبت به دولت قبل در کارنامه خود ثبت کرد.

وی سال زراعی گذشته را دومین جهش تولید و خرید تضمینی گندم در دولت شهید سید ابراهیم رئیسی اعلام کرد و گفت: در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ حجم خرید تضمینی گندم از ۷.۵ میلیون تن به نزدیک ۱۰.۵ میلیون تن رسید و کشورمان در تولید گندم نان به خودکفایی رسید.

در سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ تولید به پایداری می‌رسد و طبق پیش‌بینی‌ها نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت.

وی اقدامات و سیاست‌های حمایتی همچون کشاورزی قراردادی، تأمین کودهای شیمیایی و تغذیه متعادل، استفاده از بذور اصلاح شده، عملیات به‌زراعی به ویژه مدیریت عوامل زیان‌رسان و اجرای ابر طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور را همگام با تلاش کشاورزان از دلایل این افزایش تولید و دستیابی به خودکفایی گندم برشمرد.

با مجموعه اقدامات حمایتی، پشتیبانی و فنی روند پایدار ارتقا بهره‌وری همچنان ادامه یابد.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست