آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

ایران در تربیت «خاک‌شناس» رتبه دوم جهان را دارد

ایران در تربیت «خاک‌شناس» رتبه دوم جهان را دارد

مدیرکل دفترامور خاک کشاورزی وزارت جهادکشاورزی گفت: ایران از نظر تعداد خاک‌شناسان بعد از هندوستان بالاترین رتبه را در جهان به خود اختصاص داده‌اند اما آنها بیشتر درحوزه تئوریک صاحب نظر هستند.

به گزارش آب و غذا به نقل از مهر ، صفدر نیازی‌شهرکی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در برنامه افتتاحیه دوره آموزشی روش‌های جدید مطالعات خاک‌شناسی و نقشه برداری خاک کشور با حضور مسئولان خاک سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها اظهار کرد: آئین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک سال گذشته ابلاغ شد و تکالیفی را به عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته است که اقدامات ستادی آن درحال پیگیری و انجام است.

تهیه دستورالعمل‌های لازم، پیگیری ردیف‌های اعتباری، برگزاری دوره‌های آموزشی برای افزایش سطح آگاهی‌های کارشناسان خاک از جمله فعالیت‌های در دست اقدام در ستاد معاونت آب و خاک است.

مهمترین وظیفه‌ای که به عهده مدیریت‌های آب و خاک در استان‌ها است، جمع آوری داده‌های مربوط به خاک‌های کشاورزی و ارسال این داده‌ها به مؤسسه تحقیقات خاک و آب است.

تشکیل و راه اندازی دفتر خاک در مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها نیز تکلیف دیگری است که اکثر استان‌ها انجام داده اند و امیدواریم سایر استان‌ها نیز هرچه سریع‌تر نسبت به راه اندازی دفتر خاک اقدام کنند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر پیگیری موافقتنامه‌های استانی برای جذب و تخصیص اعتبارات استانی در حوزه خاک، گفت: دراین خصوص بایی پیگیری‌های مستمر و جدی ازطریق معاونت برنامه ریزی و اقتصادی سازمان با سازمان برنامه و بودجه استان‌ها صورت گیرد تا اعتبارات لازم به این حوزه تخصیص یابد.

کمیته مطالعات راهبردی خاکشناسی کشور باحضور معاونین وزیر در ستاد وزارت تشکیل و راه اندازی شده است و در استان‌ها باید به ریاست معاون عمرانی استانداری، اعضای کمیته فنی و زیر بنایی استان و به دبیری سازمان جهاد کشاورزی راه اندازی شود.

وی ضمن تاکید بر ضرورت پیگیری‌های همکاران استانی برای عقد قراردادهای اجرایی حوزه خاک، افزود: استان‌هایی موفق تر هستند که تعاملات لازم را با معاونت تولیدات گیاهی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و با مشارکت کشاورزان انجام می‌دهند.

ضعف در اجرا

مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی نیز در این نشست بر ضرورت برگزاری دوره ه‌ای آموزشی اجرایی و کاربردی در حوزه خاک تاکید کرد.

ناصر دواتگر گفت: از نظر تعداد، خاکشناسان ایران بعد از کشور هندوستان بالاترین رتبه را در جهان به خود اختصاص داده اند اما اکثر کارشناسان خاک ایران در حوزه تئوریک صاحب نظر هستند و در اجرا کارشناسان معدودی داریم که باید دراین زمینه تقویت شوند.

نظرات