آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

ایران گنجینه گیاهان دارویی دنیاست

ایران گنجینه گیاهان دارویی دنیاست

آب و غذا

رییس اتحادیه گیاهان دارویی ایران گفت: ایران گنجینه ای از انواع گیاهان دارویی دنیاست که ضروری است برای حفاظت آن تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.

محمد باقر رضایی در چهارمین کنگره بین المللی و پنجمین همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ های کوهی در هتل رامسر افزود: بر اساس منابع موجود سه راه تجاری دنیا شامل راه ابرایشم، راه آبی و راه هخامنشی را از پنج هزار سال قبل داشتیم و نخستین راه تجاری برای ایران بود و اکنون دشمن دارد تاریخ غنی ما را بادست خودمان از بین می برد و امروز مردم شناختی کافی از محیط اطراف ندارند.

چهارده میلیارد سال از آغاز دنیا می گذرد و ۲۰۰ هزار سال قبل بشر بر روی زمین آمده است که تاکنون کمک و ابداعی در طبیعت نداشتیم.

تکنولوژی های ما قوی نیست ولی می توانیم از قابلیت های که داریم در استان های مختلف همچون صمغ ها یا گل محمدی  در بخش تولید و صادرات آن گامهای اساسی بر داریم.

۳۹ سال تحقیق به همراه دهها متخصص و کارشناس مربوط فقط توانستیم شاخه گل محمدی را شناسایی کاملی داشته باشیم.

وی ایران به لحاظ گیاهان دارویی بهشت دنیا برشمرد و گفت : استان مازندران اروپاست و در رامسر در زمان کمتر از نیم ساعت در تابستان ۴۰ درجه حرارت می توان به منطقه برفی و سرد ییلاقی در این شهرستان رسید که بی نظیر است.
به گفته وی تمامی کارهای ارائه شده در بخش گیاهان دارویی تلاش همکاران در کشور است که باید قدر دانسته شود.
 از ظرفیت های همچون استان مازندران در بخش گل گاوزبان برای جذب گردشگر باید بهره گرفت.

رضایی با اشاره به گیاهانی که گرده افشانی می کنند و یا گیاهان شبیه حیوانات و انسان هستند ، افزود: انسان هر چیزی که دارد از طبیعت است ولی وضعیت این عرصه ها بحرانی است و برای آب و دانه با مشکل مواجه هستیم.

وی همچنین از فعالیت ۹۰ کار گروه تخصصی در کشور اشاره و اضافه کرد باید از فناوری های نوین در کنار علم بومی به نتایج خوبی رسید./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست